Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Grootscheepse aanpassing Nederlands energienet kost 102 miljard'

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De komende dertig jaar moet er zeker 102 miljard euro worden geïnvesteerd in het Nederlandse energienetwerk. Dat is nodig om de echte overstap naar duurzame energievoorziening mogelijk te maken. Dat becijferde accountantsbureau PwC in opdracht van Nederlandse elektriciteit- en gasnetbeheerders, waar De Telegraaf eerder over berichtte. Het geld is nodig voor de aanleg van hoogspanningsverbindingen, ondergrondse kabels en transformatorstations. Ook moeten windparken op de Noordzee worden aangesloten.

De 102 miljard euro is vrijwel geheel voor het stroomnet. Er gaat een klein deel naar het gasnetwerk, dat onder meer voor groen gas en waterstof geschikt gemaakt moet worden. In de berekening van PwC zijn Liander, Stedin, Enexis Netbeheer en TenneT meegenomen, maar de kleinere netbeheerders (6-7 procent van de markt) niet. De verwachting is dat Nederland in 2050 ruim tweemaal zoveel stroom verbruikt als nu en de Nederlandse economie moet dan volledig klimaatneutraal zijn.

De jaarlijkse investeringen in het elektriciteitsnetwerk moeten volgens het rapport verdubbelen ten opzichte van de afgelopen tien jaar. Daarvoor hebben de Nederlandse netbeheerders naar schatting 1,5 miljard tot 2 miljard euro extra financiering per jaar nodig. Dat kan volgens PwC alleen met "significante kapitaalstortingen".

Oplossing voor financieringsprobleem

De netwerkbeheerders zijn in gesprek met de Autoriteit Consument & Markt (ACM), rijksoverheid, gemeenten en provincies om een oplossing te zoeken voor het financieringsprobleem. De beheerders vragen zich onder meer af of de enorme investeringen wel via netbeheerderstarieven aan huishoudens moeten worden doorberekend.

Door die investeringen van de netbeheerders nemen de tarieven voor verbruikers in theorie toe omdat het uitgangspunt is dat de sector in staat moet zijn de kosten terug te verdienen en "een redelijk rendement te maken", schrijft PwC. Daardoor stijgen de netwerkkosten voor consumenten naar verwachting met ruim 50 procent voor elektriciteit in 2050 en 9 procent voor gas. Als de rente stijgt, nemen de kosten nog harder toe.

Netwerkkosten omvatten zo'n 22 procent van de energierekening en 40 procent bestaat uit belastingen. Een gemiddeld huishouden betaalt nu tussen de 400 en 500 euro per jaar aan nettarieven. De ACM bepaalt de tarieven die de netbeheerders in Nederland in rekening mogen brengen bij consumenten en bedrijven.

Door: ANP

17 juli '25 (14:30)

Nederland voor Europees Hof gedaagd om spoorverdeling aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het binnenlandse treinverkeer heeft gegund aan de NS. De Europese Commissie heeft Nederland al eerder gewaarschuwd, omdat de directe toewijzing in strijd is met de Europese regels. Nu stapt de commissie dus naar de rechter, die kan besluiten om Nederland een boete te geven.

17 juli '25 (14:30)

Regionale spoorvervoerders noemen stap Europese Commissie logisch

Regionale spoorvervoerders hadden de Europese rechtszaak over de toewijzing van het spoor aan NS al verwacht. "Wij vinden deze stap van de Europese Commissie logisch en in het geheel niet onverwacht", reageert Arriva-directeur Anne Hettinga, tevens voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

16 juli '25 (12:11)

Treinverkeer rond Rotterdam hervat na systeemstoring

De treinstoring rond Rotterdam is voorbij. Een woordvoerder van ProRail laat weten dat de systeemstoring verholpen is en de treinen weer gaan rijden. Reizigers krijgen het advies de reisplanner te raadplegen, omdat het even kan duren voordat alle treinen weer normaal rijden.

16 juli '25 ( 9:12)

Geen treinen rond Rotterdam door systeemstoring

Rond station Rotterdam rijden woensdagochtend geen treinen als gevolg van een "systeemstoring", meldt de NS. Er rijden geen treinen op de trajecten tussen Rotterdam en Den Haag, Leiden, en Utrecht. Ook rijden er geen Intercity Direct-treinen tussen Rotterdam en Schiphol en rijden er minder treinen op de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda.

14 juli '25 ( 9:02)

Treinverkeer Rotterdam pas hervat na tunnelveiligheid, waarschuwt ProRail

De stroomstoring in de Willemsspoortunnel in Rotterdam is verholpen, maar de treinen kunnen nog altijd niet rijden tussen Rotterdam en Rotterdam Zuid. Dat komt doordat er nog uitgebreid wordt getest met de systemen in de tunnel, zegt ProRail.

14 juli '25 ( 8:49)

Ook zondag hinder op spoor bij Rotterdam door storing

De problemen met het treinverkeer bij Rotterdam door een storing in een spoortunnel duren nog zeker tot zondag 14.15 uur. Dat meldt NS. Er rijden geen hsl-treinen tussen Rotterdam en Breda en ook tussen Rotterdam en Dordrecht rijden geen treinen.

11 juli '25 (14:25)

Botsing tussen trams in Rotterdam: acht lichtgewonden

Bij een kop-staartbotsing tussen twee trams in Rotterdam zijn vrijdagochtend acht mensen lichtgewond geraakt. Drie van hen moesten naar het ziekenhuis. Hun verwondingen lijken niet ernstig, zegt een politiewoordvoerder. "Dan moet je denken aan hechtingen."

09 juli '25 (15:25)

Files op komst door vakanties, evenementen en werkzaamheden

Het wordt komend weekend opnieuw druk op wegen in Nederland en populaire Europese vakantielanden. Een combinatie van vertrekkend vakantieverkeer, lokale drukte door evenementen en wegwerkzaamheden leidt vanaf vrijdagmiddag tot files, verwacht de verkeersinformatiedienst van de ANWB. Vrijdag begint in de regio Noord de zomervakantie, die in de regio Zuid een week eerder begon.

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.