Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Luchthavens tot 2032 te weinig inkomsten voor investeringen'

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Luchthavens hebben door de coronacrisis tot zeker 2032 te weinig geld voor grote investeringen. Dat komt doordat het opstarten van het vliegverkeer meer geld kost dan ze verdienen met het verwerken van vliegverkeer en reizigers. Daarvoor waarschuwt ACI Europe, brancheorganisatie voor vliegvelden. Dat heeft volgens de belangenvereniging grote gevolgen voor de plannen voor duurzaamheid, maar ook voor klanten, bedrijven en regionale gemeenschappen.

De ACI spreekt verder van "historische financiële verliezen" voor vliegvelden het afgelopen jaar. De organisatie berekende dat Europese luchthavens vorig jaar meer dan 20 miljard schuld hebben opgebouwd. De miljardenleningen houden de luchthavens nu overeind. Ondanks het steeds meer 'opengaan' van economieën en het wegvallen van reisbeperkingen gelden er nog altijd wel andere beperkingen, zoals het moeten houden van afstand. Daardoor hebben luchthavens moeite met het opschalen van de capaciteit en kunnen ze nog lang niet zoveel passagiers verwerken als voorheen.

"Alle luchthavens zaten te wachten op het moment dat het vervoer van passagiers zich ging herstellen. Maar, vergis je niet, dit betekent niet dat ze daarmee ook de financiële zaken meteen op orde hebben", waarschuwt Olivier Jankovec, directeur van de brancheorganisatie.

Luchthavengelden

Daarnaast hebben vliegmaatschappijen wel direct en indirect coronasteun gehad, maar die steun is niet terechtgekomen bij de vliegvelden, aldus de ACI. Mede daardoor staan grote geplande uitgaven van luchthavens de komende jaren op losse schroeven, net als toekomstige investeringen in duurzaamheid om de uitstoot van CO2 terug te dringen. De ACI wil daarom dat er snel nieuwe regels voor luchthavengelden komen per land, net als een onderzoek naar de regels voor staatssteun in Europa. Luchthavengelden zijn de vergoedingen die luchtvaartmaatschappijen betalen voor het gebruik van de vliegvelden.

De vooruitzichten voor na de zomer zijn ook nog onduidelijk, aldus de organisatie. Dat komt door een combinatie van trage groei van het vliegverkeer, duurdere luchthavengelden waar vliegmaatschappijen last van hebben en onzekerheid over de coronaregels en hoe luchthavens hun verliezen kunnen herstellen.

Door: ANP

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.