Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

RAI Vereniging: ook infrastructuur nodig voor elektrisch rijden

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Om de massale overstap naar elektrisch rijden mogelijk te maken, moet ook flink worden geïnvesteerd in de infrastructuur van bijvoorbeeld laadpalen en waterstoftankstations. Het is daarom belangrijk dat de overheid een langetermijnstrategie ontwikkelt en knelpunten kunnen worden aangepakt, reageert bestuurder Huub Dubbelman van de RAI Vereniging op de klimaatplannen van de Europese Commissie.

Daarbij moet niet alleen gedacht worden aan meer laadpalen, maar ook aan verzwaring van het leidingennet zodat er ook genoeg stroom aangeleverd kan worden voor al die laadpalen. Ook moet de hoeveelheid waterstoftankstations flink gaan stijgen. Als aan die maatregelen kan worden voldaan ziet Dubbelman het doel om in 2035 alleen nog maar schone nieuwe auto's te verkopen met vertrouwen tegemoet.

In de tussentijd kan de overheid ook al het nodige doen om de uitstoot van het huidige Nederlandse wagenpark te helpen verlagen, meent de RAI Vereniging. De gemiddelde auto op de Nederlandse weg is bijna elf jaar oud, mede door de hoge aanschafbelasting op nieuwe auto's. "Als je dat verlaagt of afschaft kun je die leeftijd terugbrengen. Een auto van dit jaar is al een stuk schoner dan een van een paar jaar oud, laat staan van elf jaar oud."

Geen rationele strategie

De Europese autobranchevereniging ACEA staat achter het doel om de uitstoot terug te brengen naar nul, maar meent dat het verbieden van één technologie als verbrandingsmotoren op dit moment geen rationele strategie is. "Daarvoor is er nu nog te weinig aandacht voor de randvoorwaarden die voor elektrische auto's nodig zijn", zegt ACEA-pesident Oliver Zipse, die ook topman is van BMW.

Daarmee legt hij net als de RAI Vereniging de nadruk op zaken als laadpalen en waterstoftankstations. Daarvoor moeten alle lidstaten doelen opgelegd krijgen. "Dat is essentieel om de miljoenen elektrische auto's die Europese fabrikanten de komende jaren maken op te laden en een nooit geziene reductie van CO2-uitstoot in de transportsector te realiseren." ACEA hamert overigens al langer op het belang van de benodigde infrastructuur voor elektrisch rijden.

Door: ANP

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 8:46)

Wegen grotendeels weer open na NAVO-top

Vrijwel alle wegen, snelwegen, op- en afritten, viaducten en tunnels die waren afgesloten in verband met de NAVO-top, zijn weer open. Dit meldt Rijkswaterstaat donderdagochtend. De N44 is nog wel afgesloten, evenals een aantal lokale wegen.

26 juni '25 ( 8:30)

Afbouw NAVO-top in volle gang, enkele wegen gaan later open

De S200-route in Den Haag die is afgesloten door de NAVO-top gaat vrijdag aan het einde van de middag weer open, meldt de gemeente. Dat is later dan verwacht, want aanvankelijk zouden de wegen vrijdagochtend om 06.00 uur weer vrijgegeven worden. Mogelijk gaat de rijbaan de stad in, richting Scheveningen, in de loop van de ochtend al wel open.

25 juni '25 (15:37)

Storing bij Schiphol houdt aan tot in de avond, probleem Gouda verholpen

De treinproblemen door een seinstoring bij Schiphol zijn woensdagmiddag nog niet opgelost en ProRail heeft ook de oorzaak nog niet achterhaald. In een nieuwe prognose verwacht de spoorbeheerder tot ongeveer 18.45 uur nodig te hebben. De kapotte bovenleiding bij Gouda is gerepareerd, waardoor er woensdagmiddag weer intercity's langs kunnen.

25 juni '25 (14:41)

Tientallen activisten weggevoerd na poging A12 te blokkeren

De politie heeft tientallen activisten van Extinction Rebellion aangehouden die rond het middaguur de A12 in Den Haag probeerden te blokkeren. De demonstranten worden weggevoerd in bussen, zien ANP-verslaggevers. Een deel is naar het ADO-stadion gebracht.

25 juni '25 (12:40)

Treinstoring bij Schiphol duurt naar verwachting tot circa 13:45 uur

De verwachting is nu dat er nog tot ongeveer 13.45 uur een verstoring is in het treinverkeer rond Schiphol, in plaats van tot 11.45 uur, is te zien in de NS-reisplanner. Door een storing rijden er woensdag fors minder treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol en dit heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven. ProRail kan nog niet zeggen hoe lang de problemen gaan duren.

25 juni '25 ( 8:59)

Spoor Schiphol opnieuw in de problemen, nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

25 juni '25 ( 8:55)

Wegen rond Den Haag blijven opnieuw rustig

Op de wegen in de regio Den Haag is het ook woensdag, op de tweede dag van de NAVO-top, rustig. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er rond 06.45 uur net als de afgelopen dagen geen noemenswaardige zaken zijn op de wegen in deze regio.

25 juni '25 ( 8:36)

Problemen op spoor bij Gouda duren tot in de ochtend

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam is nog zeker tot woensdagochtend 08.45 uur ontregeld. Door een kapotte bovenleiding tussen Gouda Goverwelle en Woerden rijden er veel minder treinen, meldt de NS. ProRail moet bij station Gouda Goverwelle de bovenleiding over een lengte van 200 meter vervangen.