18 oktober 2011 om 14:08
< 1 min lezen

Consumenten hebben geen idee van moderne slavernij in Nederland

AMSTERDAM –  Slechts 10% van de Nederlanders weet dat moderne slavernij nog onder hun ogen voorkomt. Dat blijkt uit onderzoek van FairWork. Deze organisatie begint daarom vandaag, op de Europese dag tegen de Mensenhandel, de campagne Moderne slavernij, dichterbij dan je denkt.

FairWork liet in september 2011 door CentERdata uitzoeken wat Nederlanders weten over uitbuiting en mensenhandel – de moderne variant van slavernij.

Per jaar worden duizenden mannen, vrouwen en kinderen in ons land slachtoffer van mensenhandel. Niet alleen in de prostitutie, maar bijvoorbeeld ook in de land- en tuinbouw, horeca en bouw.

Toch is maar één op de tien Nederlanders hiervan op de hoogte. Een kwart van de ondervraagden zegt dat mensenhandel ‘wereldwijd’ voorkomt, waarbij één op de drie Nederlanders Afrika noemt en ruim 18% Azië.

Geschokt
Als consumenten geconfronteerd worden met het feit dat mensenhandel vlak onder hun ogen plaatsvindt, reageren ze geschokt. Bijna 90% van de Nederlanders vindt dat de overheid harder moet optreden.

Toch vindt één op de drie Nederlanders het wel begrijpelijk dat bedrijven kiezen voor zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten. FairWork wil Nederlandse consumenten bewuster maken van moderne slavernij in Nederland.

Het publiek speelt namelijk een belangrijke rol in de bestrijding van mensenhandel; consumenten kunnen bedrijven vragen zich uit te spreken tegen moderne slavernij.

© Nationale Bouwgids

Relevante artikelen

Alles van utiliteitsbouw
    • Utiliteitsbouw

    Zuid-Holland kiest locatie in Lansingerland voor windturbines

    Vandaag om 09:31
    • Utiliteitsbouw

    Vattenfall-centrales gaan definitief naar Tata Steel

    17 november 2025 om 10:33

Aankomende evenementen

09 Feb
Infra Relatiedagen 2026
  • Overijssel
11 Jan
InfraTech2027
  • Zuid-Holland
25 May
Future Facade 2027
  • Utrecht