Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Kabinet presenteert Actieagenda Schiphol

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Schiphol moet ook in de toekomst groeien om te kunnen concurreren met andere luchthavens in Europa en met de sterk groeiende luchthavens in Turkije en de Golfstaten. Slimme oplossingen zijn nodig om in balans met de omgeving capaciteit voor luchtvaart te creëren en de beschikbare capaciteit op de beste manier te gebruiken. Het Rijk investeert in een betere bereikbaarheid van Schiphol over de weg en over het spoor en kijkt naar manieren om bij te dragen aan een concurrerend kostenniveau voor de luchtvaartsector. Dit staat in de Actieagenda Schiphol die door de ministerraad is vastgesteld op voorstel van staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu en minister Kamp van Economische Zaken.

Het uitgebreide netwerk van verbindingen dat wordt aangeboden op Schiphol is van essentieel belang voor onze economie en welvaart. Direct levert de luchthaven meer dan 100.000 banen op, maar indirect nog meer als internationaal knooppunt voor stromen van handel. Maar de luchtvaartsector staat voor nieuwe uitdagingen. De concurrentie voor Schiphol en hubcarrier KLM neemt toe, zowel op het intercontinentale netwerk als op Europese routes. Daarom zijn in de Actieagenda kansen en bedreigingen voor Schiphol opgenomen, waaraan maatregelen van het Rijk, de luchtvaartsector en andere belanghebbenden zijn verbonden. Lopende acties zijn in kaart gebracht en aangevuld met nieuwe acties.

Concurrerend kostenniveau en waarborgen van de hubfunctie
Het kabinet wil overheidsheffingen die worden doorberekend aan de sector zo laag mogelijk houden. De securityheffingen op Schiphol vormen een significant onderdeel van de totale luchthaven-gelden. De verwachting is dat deze de komende jaren verder zullen stijgen als gevolg van geopolitieke ontwikkelingen, nieuwe (internationale) regelgeving en investeringen die als gevolg daarvan nodig zijn. Daarom werkt het kabinet in overleg met Schiphol in 2016 mogelijkheden uit voor innovatieve maatregelen en investeringen op het gebied van security, die bijdragen aan de verhoging van de security op Schiphol, een efficiënter grensproces (snellere doorstroming), het beheersbaar houden van de securitykosten voor de luchtvaartmaatschappijen (door lagere securityheffingen) en de toekomstbestendigheid van de mainport. Daarnaast wordt de heffing waarmee kosten van planschade aan woningen rond Schiphol wordt doorberekend stopgezet (10 miljoen euro per jaar). Het kabinet zet zich in Brussel in om tot onderhandelingsmandaten voor EU-luchtvaartovereenkomsten te komen met onder andere de Golfstaten en Turkije. Daarin moet worden geregeld dat er op een eerlijke manier met deze landen geconcurreerd wordt.

Bereikbaarheid en duurzaamheid
Omdat een snellere en meer betrouwbare bereikbaarheid van Schiphol cruciaal is voor de mainportfunctie investeren het Rijk en regionale overheden de komende jaren samen al bijna 12 miljard euro. Aanvullend daarop hebben het Rijk, de NS en de Stadsregio Amsterdam nu afgesproken de capaciteit van station Schiphol te vergroten. Dit vraagt een investering tussen de 200 en 600 miljoen euro. De Nederlandse luchtvaartsector moet voorop blijven lopen als het gaat om het verduurzamen van de luchtvaart. Daarom stimuleert het kabinet het gebruik van duurzame biokerosine via het corporate biofuel programma en wordt onderzocht hoe de onrendabele top van in Nederland getankte duurzame biokerosine kan worden afgedekt. Internationaal zet het kabinet zich in om in september 2016 te komen tot een mondiaal CO2-compensatiesysteem.

Meer capaciteit en woningbouw
Schiphol moet ook na 2020 verder kunnen blijven groeien, in balans met de omgeving. Daarom is advies gevraagd aan de Omgevingsraad Schiphol over de capaciteitsontwikkeling en de toekomstbestendigheid van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel. De bouw van woningen in de regio moet samenhangen met de ontwikkeling van de nieuwe routestructuur van Schiphol. Dit moet ervoor zorgen dat woningbouw mogelijk blijft en tegelijkertijd de groei van de belangrijke economische mainportfunctie van Schiphol niet beperkt wordt.

12 september '25 (16:10)

ACM: aanleg warmtenetten stokt door onduidelijkheid kosten

Woningcorporaties zijn huiverig om over te stappen op warmtenetten omdat het onzeker is of ze betaalbaar zijn voor huurders. Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van gesprekken met corporaties.

12 september '25 (16:10)

Stikstofcrisis kost Liander 171 miljoen extra voor stroomnet

Netbeheerder Liander verwacht ruim 171 miljoen euro duurder uit te zijn bij werk aan het stroomnet door de stikstofimpasse. Het gaat om extra investeringen die nodig zijn voor bijvoorbeeld hijskranen, graafmachines of vrachtwagens die geen stikstof uitstoten. De regionale netbeheerder voor Gelderland, Flevoland, Friesland en Noord-Holland noemt het "moeilijk te verteren" dat het verzwaren van het elektriciteitsnet extra duur wordt door het uitblijven van een oplossing voor stikstofproblemen.

12 september '25 (10:55)

Steun voor duurzame warmte zolang bedrijfswinsten beperkt blijven

Meer dan de helft van de Nederlanders staat positief tegenover een overstap van aardgas naar duurzame warmte, mits energiebedrijven minimale winst maken en daarover transparant zijn. Dat meldt Energie Beheer Nederland (EBN) op basis van onderzoek door MSG Sustainable Strategies Populytics.

12 september '25 (10:54)

Nederland produceerde meer stroom in eerste halfjaar

De stroomproductie van Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen vergeleken met een jaar geleden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) nam de elektriciteitsproductie uit fossiele bronnen toe terwijl de stroomopwekking uit windenergie daalde door minder wind op land en zee.

10 september '25 (11:12)

Industriële productie krimpt met ruim 1 procent

De productie in de Nederlandse industrie is in juli met 1,1 procent gekrompen in vergelijking met een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens het CBS was in bijna de helft van de industriële sectoren krimp van de productie te zien. In juni was nog sprake van een productiedaling met 0,1 procent op jaarbasis.

08 september '25 (16:59)

Vattenfall Nederland stelt nieuwe topvrouw aan

Energieleverancier Vattenfall Nederland heeft commercieel directeur Cindy Kroon maandag benoemd tot nieuwe hoogste baas. Twee weken geleden werd bekend dat de huidige topman Martijn Hagens overstapt naar concurrent Eneco.

08 september '25 (13:07)

Meer geld beschikbaar voor verduurzaming regionale industrie

Het demissionaire kabinet stelt 17 miljoen euro extra subsidie beschikbaar voor industriebedrijven die willen verduurzamen, maar waarbij dat door hun ligging niet lukt. Dat meldt minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) aan de Tweede Kamer.

04 september '25 (11:17)

Bioplasticmaker Avantium haalt kapitaal op, maar snijdt in personeel

De ontwikkelaar van bioplastics Avantium heeft 65 miljoen euro opgehaald met de verkoop van nieuwe aandelen. Die kapitaalinjectie maakt deel uit van een breder financieringspakket dat het bedrijf moet laten draaien tot er winst wordt gemaakt met een fabriek in Delfzijl, die plantaardige grondstoffen voor plastic maakt. Tegelijkertijd schrapt Avantium naar verwachting 40 van de ongeveer 280 voltijdsbanen, meldt het bedrijf bij zijn halfjaarcijfers.

04 september '25 ( 8:52)

Bouwstop Shell-fabriek voor biobrandstoffen flinke tegenvaller, zegt Hermans

DEN HAAG (ANP) - Minister Sophie Hermans (Klimaat, VVD) noemt het "natuurlijk een tegenvaller" dat olie- en gasconcern Shell definitief stopt met de bouw van zijn biobrandstoffenfabriek in Rotterdam. "Door dit besluit zijn we als Nederland naar verwachting nu meer aangewezen op import." Maar ze wil niet ingaan op de onderliggende redenen omdat het om "een individuele investeringsbeslissing van Shell" gaat.

03 september '25 (11:24)

Rotterdam: bouwstop Shell-fabriek 'zeer teleurstellend'

ROTTERDAM (ANP) - Shells besluit om de bouw van een biobrandstoffenfabriek in Rotterdam stop te zetten, is "buitengewoon teleurstellend". Dat vindt de Rotterdamse wethouder Robert Simons, verantwoordelijk voor economie en haven. Volgens hem illustreert de bouwstop een bredere trend in de Rotterdamse haven. "Het investeringsklimaat in Nederland is simpelweg niet meer concurrerend op Europese schaal", stelt hij.