Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Kabinet presenteert Actieagenda Schiphol

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Schiphol moet ook in de toekomst groeien om te kunnen concurreren met andere luchthavens in Europa en met de sterk groeiende luchthavens in Turkije en de Golfstaten. Slimme oplossingen zijn nodig om in balans met de omgeving capaciteit voor luchtvaart te creëren en de beschikbare capaciteit op de beste manier te gebruiken. Het Rijk investeert in een betere bereikbaarheid van Schiphol over de weg en over het spoor en kijkt naar manieren om bij te dragen aan een concurrerend kostenniveau voor de luchtvaartsector. Dit staat in de Actieagenda Schiphol die door de ministerraad is vastgesteld op voorstel van staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu en minister Kamp van Economische Zaken.

Het uitgebreide netwerk van verbindingen dat wordt aangeboden op Schiphol is van essentieel belang voor onze economie en welvaart. Direct levert de luchthaven meer dan 100.000 banen op, maar indirect nog meer als internationaal knooppunt voor stromen van handel. Maar de luchtvaartsector staat voor nieuwe uitdagingen. De concurrentie voor Schiphol en hubcarrier KLM neemt toe, zowel op het intercontinentale netwerk als op Europese routes. Daarom zijn in de Actieagenda kansen en bedreigingen voor Schiphol opgenomen, waaraan maatregelen van het Rijk, de luchtvaartsector en andere belanghebbenden zijn verbonden. Lopende acties zijn in kaart gebracht en aangevuld met nieuwe acties.

Concurrerend kostenniveau en waarborgen van de hubfunctie
Het kabinet wil overheidsheffingen die worden doorberekend aan de sector zo laag mogelijk houden. De securityheffingen op Schiphol vormen een significant onderdeel van de totale luchthaven-gelden. De verwachting is dat deze de komende jaren verder zullen stijgen als gevolg van geopolitieke ontwikkelingen, nieuwe (internationale) regelgeving en investeringen die als gevolg daarvan nodig zijn. Daarom werkt het kabinet in overleg met Schiphol in 2016 mogelijkheden uit voor innovatieve maatregelen en investeringen op het gebied van security, die bijdragen aan de verhoging van de security op Schiphol, een efficiënter grensproces (snellere doorstroming), het beheersbaar houden van de securitykosten voor de luchtvaartmaatschappijen (door lagere securityheffingen) en de toekomstbestendigheid van de mainport. Daarnaast wordt de heffing waarmee kosten van planschade aan woningen rond Schiphol wordt doorberekend stopgezet (10 miljoen euro per jaar). Het kabinet zet zich in Brussel in om tot onderhandelingsmandaten voor EU-luchtvaartovereenkomsten te komen met onder andere de Golfstaten en Turkije. Daarin moet worden geregeld dat er op een eerlijke manier met deze landen geconcurreerd wordt.

Bereikbaarheid en duurzaamheid
Omdat een snellere en meer betrouwbare bereikbaarheid van Schiphol cruciaal is voor de mainportfunctie investeren het Rijk en regionale overheden de komende jaren samen al bijna 12 miljard euro. Aanvullend daarop hebben het Rijk, de NS en de Stadsregio Amsterdam nu afgesproken de capaciteit van station Schiphol te vergroten. Dit vraagt een investering tussen de 200 en 600 miljoen euro. De Nederlandse luchtvaartsector moet voorop blijven lopen als het gaat om het verduurzamen van de luchtvaart. Daarom stimuleert het kabinet het gebruik van duurzame biokerosine via het corporate biofuel programma en wordt onderzocht hoe de onrendabele top van in Nederland getankte duurzame biokerosine kan worden afgedekt. Internationaal zet het kabinet zich in om in september 2016 te komen tot een mondiaal CO2-compensatiesysteem.

Meer capaciteit en woningbouw
Schiphol moet ook na 2020 verder kunnen blijven groeien, in balans met de omgeving. Daarom is advies gevraagd aan de Omgevingsraad Schiphol over de capaciteitsontwikkeling en de toekomstbestendigheid van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel. De bouw van woningen in de regio moet samenhangen met de ontwikkeling van de nieuwe routestructuur van Schiphol. Dit moet ervoor zorgen dat woningbouw mogelijk blijft en tegelijkertijd de groei van de belangrijke economische mainportfunctie van Schiphol niet beperkt wordt.

30 april '25 (12:07)

Raad van State staat meer plannen voor windparken toe

De bouw van meerdere windparken kan doorgaan, oordeelde de Raad van State woensdag. Tegenstanders vonden dat plannen en vergunningen moesten worden ingetrokken, na een uitspraak van het Europese Hof van Justitie in Luxemburg in juni 2020. Daar gaat de hoogste bestuursrechter niet in mee.

30 april '25 ( 8:47)

Verkoopprijzen in Nederlandse industrie blijven stijgen

De prijzen die Nederlandse industriebedrijven vragen voor hun goederen waren in maart gemiddeld 0,4 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. De prijsstijging zette daarmee door na een stijging van 1,4 procent in februari, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

10 april '25 ( 8:37)

Industriële productie blijft groeien in februari

De Nederlandse industrie heeft in februari opnieuw meer geproduceerd. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) was de industriële productie 1 procent hoger dan in februari 2024. Het is de tweede opeenvolgende productiestijging van de industrie, na anderhalf jaar van dalingen.

10 februari '25 ( 8:37)

Opnieuw minder productie in Nederlandse industrie

De Nederlandse industrie heeft in december opnieuw minder geproduceerd dan een jaar eerder. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ging de industriële productie met 4,4 procent omlaag op jaarbasis. De Nederlandse industrie kampt al langere tijd met lagere orders en een zwakke bedrijvigheid. Ook in de voorgaande zeventien maanden kromp de productie op jaarbasis.

04 februari '25 ( 8:35)

Nederlandse industrie groeit licht in 2025, verwacht ING

De Nederlandse industrie keert in 2025 na twee moeizame jaren weer terug naar groei, verwachten kenners van ING. Hoewel de verwachte productiegroei van 1 procent niet hoog is, vormt die volgens de bank wel een duidelijke omslag ten opzichte van de 2,5 procent krimp in 2024. De groei wordt onder meer veroorzaakt door de verbeterde koopkracht van consumenten, die dankzij hogere lonen en een afnemende inflatie meer gaan uitgeven.

03 februari '25 ( 9:24)

Zoektocht naar nieuwe klanten voor lng-terminal Eemshaven gestart

EemsEnergyTerminal, de drijvende terminal voor de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de Groningse Eemshaven, gaat de komende tijd onderzoek doen naar interesse van nieuwe klanten om ook na 2027 in gebruik te blijven. De terminal is voor ieder de helft in handen van Gasunie en Vopak. Een definitief besluit over het operationeel houden van de terminal na 2027 wordt eind dit jaar verwacht.

23 december '24 (16:03)

Overleg over afbouw overheidssteun voor fossiele projecten mislukt, volgens bronnen

Onderhandelingen over een plan van rijke landen om tientallen miljarden dollars aan overheidssteun voor olie- en gasprojecten af te bouwen, zijn mislukt. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. De EU, het VK, de VS en andere landen hoopten hierover voor de beëdiging van Donald Trump als president een akkoord te bereiken.

20 december '24 (10:48)

Kabinet reserveert 70 miljoen euro extra voor ombouw kantoren

Het kabinet trekt 70 miljoen euro extra uit voor het transformeren van bijvoorbeeld kantoorpanden naar woningen, meldt woonminister Mona Keijzer. Het bedrag is beschikbaar tot en met 2032 en moet ongeveer 35.000 extra woningen opleveren.

12 december '24 ( 9:02)

Meer bedrijfsfaillissementen in november

Het aantal faillissementen is in november weer toegenomen, na een daling in oktober. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werden vorige maand negentien bedrijven meer failliet verklaard dan in oktober. Dat is een stijging van 6 procent. De trend van het aantal faillissementen is volgens het CBS al ruim twee jaar stijgend. In de eerste elf maanden van 2024 zijn ongeveer een derde meer bedrijven failliet verklaard dan in dezelfde periode een jaar eerder.

10 december '24 (10:19)

Opnieuw lagere productie in Nederlandse industrie

De productie van de Nederlandse industrie is in oktober met 2,5 procent gedaald in vergelijking met een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook in de voorgaande vijftien maanden kromp de productie op jaarbasis door lagere orders en een zwakkere bedrijvigheid. De krimp was wel iets kleiner dan in september.