Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Breder Panamakanaal verandert handelsvaart

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
PANAMA-STAD (ANP) - De internationale scheepvaart kende een aardverschuiving toen ruim honderd jaar geleden het eerste schip door het Panamakanaal voer. Ruim een eeuw later veroorzaakt de opening van het verbrede en verdiepte kanaal, komende zondag, mogelijk opnieuw zo'n kentering.

Vorig jaar werd 960 miljoen kubieke meter vracht door het kanaal vervoerd, een record. Door de verbreding kan jaarlijks 1,7 miljard kubieke meter vracht van de Atlantische naar de Stille Oceaan worden gevaren, of andersom. De enorme schepen in het oude kanaal konden maximaal 5000 scheepscontainers vervoeren, de nieuwe zogeheten Panamaxes kunnen 13.000 containers dragen. Daardoor verandert de manier waarop vracht over de wereld wordt verplaatst.

Scheepvaartverkeer vanuit Azië koos er in het verleden vaak voor om te lossen aan de westkust van de Verenigde Staten, waarna de vracht per spoor of over de weg verder werd vervoerd. Nu het Panamakanaal zoveel meer capaciteit krijgt, zullen ze er vaker voor kiezen tot aan de havens aan de zuid- en oostkust te varen.

Suezkanaal

De verbreding is een belangrijke slag van Panama in de concurrentiestrijd met het Suezkanaal. De reis van Shanghai naar New York duurt 26 dagen, terwijl de route via het Suezkanaal twee dagen langer in beslag neemt. Het Suezkanaal kent echter geen hoogteverschillen, terwijl de schepen in Panama in 20 tot 30 uur tijd tot 26 meter boven zeeniveau klimmen en dalen, via een reeks sluizen.

Panama verwacht flink te profiteren van de uitbreiding. In 2021 zouden de jaarlijkse inkomsten van het kanaal kunnen verdubbelen tot 2 miljard dollar (1,8 miljard euro) per jaar. De opening van het verbrede kanaal wordt komende zondag dan ook uitbundig gevierd in aanwezigheid van staatshoofden, regeringsleiders en ministers. Namens Nederland is vice-premier Lodewijk Asscher aanwezig.

Aan de verbreding en verdieping van het kanaal is sinds 2007 gewerkt. Het Nederlandse ingenieursbureau IV-Groep ontwierp de deuren van de nieuwe sluizen.

16 september '25 (14:33)

Energietransport kost huishoudens volgend jaar 25 euro extra

Nederlandse huishoudens betalen in 2026 ongeveer 25 euro per jaar meer voor het transport van elektriciteit en gas. De nettarieven gaan daarmee met 3,4 procent omhoog, maakte de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bekend.

12 september '25 (16:10)

Stikstofcrisis kost Liander 171 miljoen extra voor stroomnet

Netbeheerder Liander verwacht ruim 171 miljoen euro duurder uit te zijn bij werk aan het stroomnet door de stikstofimpasse. Het gaat om extra investeringen die nodig zijn voor bijvoorbeeld hijskranen, graafmachines of vrachtwagens die geen stikstof uitstoten. De regionale netbeheerder voor Gelderland, Flevoland, Friesland en Noord-Holland noemt het "moeilijk te verteren" dat het verzwaren van het elektriciteitsnet extra duur wordt door het uitblijven van een oplossing voor stikstofproblemen.

12 september '25 (16:10)

ACM: aanleg warmtenetten stokt door onduidelijkheid kosten

Woningcorporaties zijn huiverig om over te stappen op warmtenetten omdat het onzeker is of ze betaalbaar zijn voor huurders. Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van gesprekken met corporaties.

12 september '25 (10:55)

Steun voor duurzame warmte zolang bedrijfswinsten beperkt blijven

Meer dan de helft van de Nederlanders staat positief tegenover een overstap van aardgas naar duurzame warmte, mits energiebedrijven minimale winst maken en daarover transparant zijn. Dat meldt Energie Beheer Nederland (EBN) op basis van onderzoek door MSG Sustainable Strategies Populytics.

12 september '25 (10:54)

Nederland produceerde meer stroom in eerste halfjaar

De stroomproductie van Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen vergeleken met een jaar geleden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) nam de elektriciteitsproductie uit fossiele bronnen toe terwijl de stroomopwekking uit windenergie daalde door minder wind op land en zee.

10 september '25 (11:12)

Industriële productie krimpt met ruim 1 procent

De productie in de Nederlandse industrie is in juli met 1,1 procent gekrompen in vergelijking met een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens het CBS was in bijna de helft van de industriële sectoren krimp van de productie te zien. In juni was nog sprake van een productiedaling met 0,1 procent op jaarbasis.

08 september '25 (16:59)

Vattenfall Nederland stelt nieuwe topvrouw aan

Energieleverancier Vattenfall Nederland heeft commercieel directeur Cindy Kroon maandag benoemd tot nieuwe hoogste baas. Twee weken geleden werd bekend dat de huidige topman Martijn Hagens overstapt naar concurrent Eneco.

08 september '25 (13:07)

Meer geld beschikbaar voor verduurzaming regionale industrie

Het demissionaire kabinet stelt 17 miljoen euro extra subsidie beschikbaar voor industriebedrijven die willen verduurzamen, maar waarbij dat door hun ligging niet lukt. Dat meldt minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) aan de Tweede Kamer.

04 september '25 (11:17)

Bioplasticmaker Avantium haalt kapitaal op, maar snijdt in personeel

De ontwikkelaar van bioplastics Avantium heeft 65 miljoen euro opgehaald met de verkoop van nieuwe aandelen. Die kapitaalinjectie maakt deel uit van een breder financieringspakket dat het bedrijf moet laten draaien tot er winst wordt gemaakt met een fabriek in Delfzijl, die plantaardige grondstoffen voor plastic maakt. Tegelijkertijd schrapt Avantium naar verwachting 40 van de ongeveer 280 voltijdsbanen, meldt het bedrijf bij zijn halfjaarcijfers.

04 september '25 ( 8:52)

Bouwstop Shell-fabriek voor biobrandstoffen flinke tegenvaller, zegt Hermans

DEN HAAG (ANP) - Minister Sophie Hermans (Klimaat, VVD) noemt het "natuurlijk een tegenvaller" dat olie- en gasconcern Shell definitief stopt met de bouw van zijn biobrandstoffenfabriek in Rotterdam. "Door dit besluit zijn we als Nederland naar verwachting nu meer aangewezen op import." Maar ze wil niet ingaan op de onderliggende redenen omdat het om "een individuele investeringsbeslissing van Shell" gaat.