Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Bedrijven: onzekere periode door brexit

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
DEN HAAG (ANP) - Het Nederlandse bedrijfsleven maakt zich op voor een onzekere periode nu de Britten hebben gestemd voor een brexit. Dat valt op te maken uit de reacties van verschillende bedrijven en koepelorganisaties.

De Rabobank stelt de uitkomst enorm te betreuren. ,,EU-integratie is een belangrijke motor geweest voor groei en Nederland heeft daar heel sterk van geprofiteerd. Wij hopen dat dit geen voorbode is van verdere desintegratie van de EU. We hopen dat de uittreding geordend en harmonieus verloopt en dat ook daarna een hoge mate van vrijhandel met de EU mogelijk blijft. Of we onze activiteiten terugtrekken uit Groot-Brittannië staat nog niet vast. Dat hangt af van de beslissingen die onze klanten nemen. Nu breekt een grote periode van onzekerheid aan. Dat is met name het probleem."

Werkgeversorganisaties VNO-NCW en LTO Nederland roepen op het hoofd koel te houden. ,,Door de Britse keuze gaat Europa, en Nederland daarbinnen, een periode van onzekerheid tegemoet. Er moeten nu antwoorden worden gevonden om het vertrek van het Verenigd Koninkrijk ordelijk te laten verlopen. De ondernemers van Nederland respecteren de keuze van het Britse volk om uit de EU te stappen, maar geloven zelf sterk in de Europese Unie.''

Contact opnemen

Exportvereniging Fenedex en ondernemersvereniging EVO gaan Nederlandse ondernemers assisteren bij de onzekere periode die is ontstaan nu het Verenigd Koninkrijk heeft besloten om uit de Europese Unie te treden, geven zij aan. ,,Bedrijven doen er goed aan om zo snel mogelijk contact met hun Britse klanten en leveranciers op te nemen om zich ervan te verzekeren dat zij hun werkrelatie ook in de toekomst kunnen voorzetten. EVO en Fenedex denken bedrijven in de toekomst vooral te kunnen assisteren bij vragen over extra transactiekosten, extra papierwerk en ingewikkeldere exportprocedures. Ondertussen gaan de organisaties zich inzetten voor de snelle invoering van een nieuw, verdergaand handelsakkoord met het Verenigd Koninkrijk.''

Het Havenbedrijf Rotterdam stelt dat het altijd lastig is te voorspellen wat de toekomst brengt. ,,Ook in dit geval. Een meerderheid heeft voor een brexit gestemd, maar wat dat betekent is ongewis. Je kunt verwachten dat de Europese Unie en de Britten nu in gesprek gaan over hun toekomstige samenwerking. Wat daar uitkomt is niet helder, met bijvoorbeeld de Zwitsers en de Noren zijn ook goede economische relaties. Maar de onzekerheid die nu ontstaat is niet goed voor de Britse economie en je kunt verwachten dat dat negatief uitwerkt op de handelsstromen tussen Groot-Brittannië en het continent. Maar laten we niet te somber zijn: ook als de Britten uit de EU stappen verandert de geografische ligging van Groot-Brittannië niet. Het blijft een dichtbij gelegen markt met ruim 60 miljoen inwoners.''

Afspraken

Voorzitter Arthur van Dijk van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) roept Groot-Brittannië op om zo spoedig mogelijk afspraken te maken met de Europese Unie, om de onzekerheid bij bedrijven en consumenten zoveel en zo snel mogelijk weg te nemen. ,,Dagelijks rijden er ruim 500 Nederlandse vrachtauto’s naar Groot-Brittannië. Bijna de helft van de producten voor dit land bestaat uit landbouwproducten en levensmiddelen, zoals groente, fruit, vlees en eierproducten. Ruim een derde bestaat uit handelsgoederen en containers. Naast wegtransportbedrijven zullen logistiek dienstverleners, zoals expediteurs en op- en overslagbedrijven, de nadelige gevolgen ondervinden van dalende vervoersstromen tussen de EU en Groot-Brittannië.''

Verfconcern AkzoNobel respecteert de uitslag van het referendum over het lidmaatschap van de Europese Unie. ,, Groot-Brittannië blijft een belangrijke markt voor AkzoNobel en we blijven doorgaan met investeren in het land. De topprioriteit ligt nu op het behoud van economische stabiliteit met een duidelijk tijdspad voor het bepalen van de toekomstige handelsrelaties tussen Groot-Brittannië en Europa.''

07 mei '24 (11:33)

Zeker 1,5 miljard euro nodig voor verduurzamen alle kantoorgebouwen

Om alle kantoorgebouwen in Nederland tegen 2030 van het juiste energielabel te voorzien is er zeker 1,5 miljard euro nodig. Dat berekent vastgoedadviseur Envalue.

18 april '24 (12:19)

Bouwkraan in Leusden gestabiliseerd

De bouwkraan die woensdagochtend in Leusden verzakte en op woningen dreigde te vallen, is weer gestabiliseerd. Daarmee is het gevaar voor de woningen in de straat Waarden geweken, aldus een woordvoerder van de Veiligheidsregio Utrecht. Wel komt er nog water en gas uit leidingen die bij het verzakken zijn geraakt.

16 april '24 (12:05)

Renovatie Binnenhof gaat ruim twee keer zoveel kosten als geschat

De renovatie van het Binnenhof in Den Haag gaat circa 2 miljard euro kosten, meer dan twee keer zoveel als waar tot dusver van werd uitgegaan. De gebouwen van de Tweede en Eerste Kamer, het ministerie van Algemene Zaken en de Raad van State zijn er veel slechter aan toe dan verwacht, meldt demissionair minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer.

14 december '23 (13:01)

Bouw van datacenter Google in Winschoten formeel gestart

In het Groningse Winschoten is donderdag formeel de bouw gestart van een nieuw datacenter van Google. Het wordt een 'satelliet' van het grote complex in de Eemshaven in dezelfde provincie. Google steekt naar eigen zeggen 600 miljoen euro in het nieuwe gebouw. Het zou enkele tientallen banen opleveren.

01 november '23 ( 8:32)

Verduurzaming bedrijventerreinen komt nauwelijks van de grond

De verduurzaming van bedrijventerreinen in Nederland komt nauwelijks van de grond, zegt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een nieuw advies aan de regering. Bedrijventerreinen moeten volgens de adviesraad niet meer worden gezien als een stuk grond met bedrijfspanden, maar als een verzameling ondernemers die samen een geheel vormen. Voor veel verduurzamingsmaatregelen is samenwerken namelijk efficiënter, goedkoper of zelfs onmisbaar, schrijft de Rli.

24 oktober '23 ( 6:09)

Organisaties minder klimaatambitieus door hoge energieprijzen

Het aantal belangrijke innovaties bij Nederlandse bedrijven laat al drie jaar een dalende lijn zien. Bedrijven lijken zich nu vooral te richten op kleinschalige verbeteringen van bestaande producten en diensten. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam in een dinsdag verschenen rapport.

23 oktober '23 (21:09)

Externe adviseurs bekijken verduurzamingsplannen Tata Steel

Economieminister Micky Adriaansens laat twee externe adviseurs, Hans Wijers en Frans Blom, kijken naar de verduurzamingsplannen waarmee Tata Steel volgende week komt. Het is de bedoeling dat zij ook alternatieven gaan onderzoeken. De demissionaire bewindsvrouw wil zich er zo van verzekeren dat uiteindelijk de best mogelijke aanpak wordt gekozen.

13 oktober '23 ( 9:39)

Haags gebouw van Universiteit Leiden dicht om veiligheidsrisico

DEN HAAG (ANP) - Een gebouw van de Universiteit Leiden in de stad Den Haag blijft vrijdag de hele dag dicht vanwege "een verhoogd veiligheidsrisico". De universiteit meldt niet wat het risico is. Studenten en medewerkers krijgen de vraag om niet naar het gebouw aan de Wijnhaven in het centrum van Den Haag te komen.

12 oktober '23 (21:08)

Ondanks kritiek bouw nieuw vergadercomplex Surinaamse parlement gestart

Ondanks brede kritiek is donderdag de bouw begonnen van een nieuw vergadercomplex voor het Surinaamse parlement, de Nationale Assemblée. Een moderne vergaderzaal, kantoren, een publieke tribune en andere voorzieningen komen in het oude stadscentrum, pal achter de replica van het historische gebouw dat in 1996 is afgebrand.

14 augustus '23 (19:23)

Herstelwerkzaamheden door ontsporing Gotthardtunnel duren langer

De herstelwerkzaamheden in de Gotthardtunnel in Zwitserland gaan ook na woensdag door. Dat melden de Zwitserse spoorwegen (SBB) op hun website. In de tunnel ontspoorde vorige week een goederentrein, waardoor een zeer belangrijke transportroute voor goederenvervoer tussen het noorden en het zuiden van Europa geblokkeerd raakte.