Oplevering Noord-Zuidlijn opnieuw uitgesteld
De nieuwe vertraging zal niet leiden tot hogere kosten, belooft de wethouder. ,,De extra kosten van deze vertraging kunnen worden opgevangen binnen het huidige projectbudget van 3,1 miljard. Als we één les hebben geleerd van de Noord-Zuidlijn is het wel dat je genoeg buffer moet inbouwen om dit soort tegenslagen binnen budget te kunnen opvangen."
Het project wordt al sinds de start van de bouw in 2003 geplaagd door vertragingen. De metrolijn zou volgens de laatste planning in oktober 2017 moeten gaan rijden, maar ook die datum blijkt niet haalbaar. Het faillissement van aannemer Imtech en bouwbedrijf Oskomera spelen een rol in het nieuwe uitstel van de ingebruikname. Ook problemen met de ICT dragen bij aan het niet halen van de streefdatum. Bovendien heeft het testbedrijf meer tijd nodig om alle systemen grondig te controleren.
Litjens verwacht dat het megaproject, dat zich nu in de afbouwfase bevindt, eind juni 2018 helemaal is afgerond. De startdatum van 22 juli is gekozen, omdat op die dag ook de zomerdienstregeling ingaat. ,,Daarmee kunnen we de risico's op onvoorziene opstartproblemen voor de reizigers zo beperkt mogelijk houden."
De verkeerswethouder van de hoofdstad laat weten de vertraging te betreuren. ,,We hadden liever een andere datum gecommuniceerd. We begrijpen dat dit een enorme teleurstelling is voor de Amsterdammers, die na alle overlast inmiddels wel recht hebben op hun Noord-Zuidlijn." Hij benadrukt dat, ondanks dat de huidige planning volgens alle betrokken partijen 'haalbaar' is, het tot op de laatste dag spannend blijft. ,,Het is en blijft een olympische opgave."