Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Eerste energieneutrale treinstation komt in Delft

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
ProRail gaat in Delft het eerste energieneutrale treinstation van Nederland bouwen. Onder meer liften, led-verlichting en kaartautomaten op station Delft Zuid gaan volledig werken op energie van een innovatief dak, dat volledig uit zonnepanelen zal bestaan. Om deze reuzenstap op het gebied van duurzaamheid te zetten, werken we nauw samen met de gemeente Delft en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Handtekeningen
De eerste handtekeningen voor de vernieuwing zijn vandaag gezet door, staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven, Chief Operational Officer John Voppen van ProRail en duurzaamheidswethouder Stephan Brandligt van de gemeente Delft.

Troosteloos
Het nu nog troosteloze station Delft Zuid is een voorbeeld van een station met beperkte voorzieningen. Het biedt weinig beschutting tegen regen en wind en wie naar de andere kant van het spoor wil, moet een fikse trap beklimmen om er te komen. Reizigers met een functiebeperking zijn daardoor gedwongen om een station verder te reizen om aan de andere kant te komen.

Flinke verbetering
Dat is niet meer van deze tijd. En dus gaan we het station flink verbeteren. We bouwen een nieuwe reizigers- en fietserstunnel, liften en een kap vol zonnepanelen. Die zonnepanelen gaan zorgen voor de energie die nodig is om de liften aan te drijven, het station te verlichten en apparatuur als bijvoorbeeld de omroepinstallatie, kaartautomaten, incheck-poortjes en reisinformatieborden te laten werken. Het energieverbruik gaat daardoor niet omhoog, maar omlaag; naar nul om precies te zijn. Op Delft Zuid gaat het om tweehonderd Megawatt uur per jaar; evenveel als het energieverbruik van zeventig huishoudens.

Innovatief dak
Het dak is de sleutel van deze duurzame oplossing. Deze is niet te vergelijken met zonnedaken op de andere stations in Nederland. De kern is hier dat het dak eigenlijk niet wordt bedekt met panelen, maar dat het uit panelen bestáát. Daardoor kan het per vierkante meter veel meer energie opwekken dan de bestaande zonnedaken. Uitdaging voor Benthem Crouwel Architects daarbij was om het ook nog een beetje mooi te maken.

Driehonderd kleinere stations
Nederland telt ruim vierhonderd treinstations. Zo’n driehonderd daarvan hebben net als op Delft Zuid geen stationshal en beperkte voorzieningen. Door op dergelijke stations bijvoorbeeld een 'Delfts dak' te bouwen, zou je er alles dat energie vergt volledig op zonne-energie kunnen laten draaien. Niet elk station heeft echter een Delfts zonnepanelendak nodig.

Andere mogelijkheden
Elk station vergt een eigen oplossing. Zo heeft lang niet elke stop energieslurpende liften of roltrappen. En dat scheelt flink, want alleen al de vier liften op station Delft Zuid gaan op jaarbasis evenveel energie gebruiken als 22 Nederlandse huishoudens. Denk daarom bij minder energiegulzige stations aan het vervangen van traditionele lampen voor led-verlichting. Daarmee kan een beperking van het energieverbruik tot wel 50 procent op verlichting worden bereikt. Alleen al met die maatregel komen we op veel stations een heel eind. En ook de reisinformatieborden gaan we op termijn vervangen voor energiezuinige varianten.

Hoogfrequent spoorvervoer
De verbetering van station Delft Zuid valt samen met de aanpak van de lijn Den Haag-Rotterdam. Dit is een van de drukstbereden treinroutes in Nederland. Nu al rijden hier ruim twintig treinen per uur. En dat worden er straks zelfs 28. Daarvoor breiden we het aantal sporen uit van twee naar vier. Voor Delft Zuid betekent dit niet alleen een futuristisch dak. We zullen de perrons volledig vervangen en een fiets- en voetgangerstunnel aanleggen. Start bouw is najaar 2019. Het station moet in 2023 af zijn. Extra treinen gaan een jaar daarna rijden.

ProRail en duurzaamheid
Dat we zoveel werk maken van het energieneutraal maken van een klein station als Delft Zuid is geen toeval. ProRail hecht veel waarde aan duurzaamheid. We hebben energie, grondstoffen, CO2, geluid en trillingen, ruimtelijke kwaliteit, natuur en sociale duurzaamheid als speerpunten. Op deze terreinen willen we in de periode tot 2030 een flinke vooruitgang boeken. Op het vlak van CO2-uitstoot hebben we speciaal beleid gemaakt. Zo kunnen we samen met onze partners en leveranciers gericht werken aan een vermindering van de uitstoot.

07 mei '24 (11:33)

Zeker 1,5 miljard euro nodig voor verduurzamen alle kantoorgebouwen

Om alle kantoorgebouwen in Nederland tegen 2030 van het juiste energielabel te voorzien is er zeker 1,5 miljard euro nodig. Dat berekent vastgoedadviseur Envalue.

18 april '24 (12:19)

Bouwkraan in Leusden gestabiliseerd

De bouwkraan die woensdagochtend in Leusden verzakte en op woningen dreigde te vallen, is weer gestabiliseerd. Daarmee is het gevaar voor de woningen in de straat Waarden geweken, aldus een woordvoerder van de Veiligheidsregio Utrecht. Wel komt er nog water en gas uit leidingen die bij het verzakken zijn geraakt.

16 april '24 (12:05)

Renovatie Binnenhof gaat ruim twee keer zoveel kosten als geschat

De renovatie van het Binnenhof in Den Haag gaat circa 2 miljard euro kosten, meer dan twee keer zoveel als waar tot dusver van werd uitgegaan. De gebouwen van de Tweede en Eerste Kamer, het ministerie van Algemene Zaken en de Raad van State zijn er veel slechter aan toe dan verwacht, meldt demissionair minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer.

14 december '23 (13:01)

Bouw van datacenter Google in Winschoten formeel gestart

In het Groningse Winschoten is donderdag formeel de bouw gestart van een nieuw datacenter van Google. Het wordt een 'satelliet' van het grote complex in de Eemshaven in dezelfde provincie. Google steekt naar eigen zeggen 600 miljoen euro in het nieuwe gebouw. Het zou enkele tientallen banen opleveren.

01 november '23 ( 8:32)

Verduurzaming bedrijventerreinen komt nauwelijks van de grond

De verduurzaming van bedrijventerreinen in Nederland komt nauwelijks van de grond, zegt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een nieuw advies aan de regering. Bedrijventerreinen moeten volgens de adviesraad niet meer worden gezien als een stuk grond met bedrijfspanden, maar als een verzameling ondernemers die samen een geheel vormen. Voor veel verduurzamingsmaatregelen is samenwerken namelijk efficiënter, goedkoper of zelfs onmisbaar, schrijft de Rli.

24 oktober '23 ( 6:09)

Organisaties minder klimaatambitieus door hoge energieprijzen

Het aantal belangrijke innovaties bij Nederlandse bedrijven laat al drie jaar een dalende lijn zien. Bedrijven lijken zich nu vooral te richten op kleinschalige verbeteringen van bestaande producten en diensten. Dat concluderen onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam in een dinsdag verschenen rapport.

23 oktober '23 (21:09)

Externe adviseurs bekijken verduurzamingsplannen Tata Steel

Economieminister Micky Adriaansens laat twee externe adviseurs, Hans Wijers en Frans Blom, kijken naar de verduurzamingsplannen waarmee Tata Steel volgende week komt. Het is de bedoeling dat zij ook alternatieven gaan onderzoeken. De demissionaire bewindsvrouw wil zich er zo van verzekeren dat uiteindelijk de best mogelijke aanpak wordt gekozen.

13 oktober '23 ( 9:39)

Haags gebouw van Universiteit Leiden dicht om veiligheidsrisico

DEN HAAG (ANP) - Een gebouw van de Universiteit Leiden in de stad Den Haag blijft vrijdag de hele dag dicht vanwege "een verhoogd veiligheidsrisico". De universiteit meldt niet wat het risico is. Studenten en medewerkers krijgen de vraag om niet naar het gebouw aan de Wijnhaven in het centrum van Den Haag te komen.

12 oktober '23 (21:08)

Ondanks kritiek bouw nieuw vergadercomplex Surinaamse parlement gestart

Ondanks brede kritiek is donderdag de bouw begonnen van een nieuw vergadercomplex voor het Surinaamse parlement, de Nationale Assemblée. Een moderne vergaderzaal, kantoren, een publieke tribune en andere voorzieningen komen in het oude stadscentrum, pal achter de replica van het historische gebouw dat in 1996 is afgebrand.

14 augustus '23 (19:23)

Herstelwerkzaamheden door ontsporing Gotthardtunnel duren langer

De herstelwerkzaamheden in de Gotthardtunnel in Zwitserland gaan ook na woensdag door. Dat melden de Zwitserse spoorwegen (SBB) op hun website. In de tunnel ontspoorde vorige week een goederentrein, waardoor een zeer belangrijke transportroute voor goederenvervoer tussen het noorden en het zuiden van Europa geblokkeerd raakte.