Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Eerste energieneutrale treinstation komt in Delft

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
ProRail gaat in Delft het eerste energieneutrale treinstation van Nederland bouwen. Onder meer liften, led-verlichting en kaartautomaten op station Delft Zuid gaan volledig werken op energie van een innovatief dak, dat volledig uit zonnepanelen zal bestaan. Om deze reuzenstap op het gebied van duurzaamheid te zetten, werken we nauw samen met de gemeente Delft en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Handtekeningen
De eerste handtekeningen voor de vernieuwing zijn vandaag gezet door, staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven, Chief Operational Officer John Voppen van ProRail en duurzaamheidswethouder Stephan Brandligt van de gemeente Delft.

Troosteloos
Het nu nog troosteloze station Delft Zuid is een voorbeeld van een station met beperkte voorzieningen. Het biedt weinig beschutting tegen regen en wind en wie naar de andere kant van het spoor wil, moet een fikse trap beklimmen om er te komen. Reizigers met een functiebeperking zijn daardoor gedwongen om een station verder te reizen om aan de andere kant te komen.

Flinke verbetering
Dat is niet meer van deze tijd. En dus gaan we het station flink verbeteren. We bouwen een nieuwe reizigers- en fietserstunnel, liften en een kap vol zonnepanelen. Die zonnepanelen gaan zorgen voor de energie die nodig is om de liften aan te drijven, het station te verlichten en apparatuur als bijvoorbeeld de omroepinstallatie, kaartautomaten, incheck-poortjes en reisinformatieborden te laten werken. Het energieverbruik gaat daardoor niet omhoog, maar omlaag; naar nul om precies te zijn. Op Delft Zuid gaat het om tweehonderd Megawatt uur per jaar; evenveel als het energieverbruik van zeventig huishoudens.

Innovatief dak
Het dak is de sleutel van deze duurzame oplossing. Deze is niet te vergelijken met zonnedaken op de andere stations in Nederland. De kern is hier dat het dak eigenlijk niet wordt bedekt met panelen, maar dat het uit panelen bestáát. Daardoor kan het per vierkante meter veel meer energie opwekken dan de bestaande zonnedaken. Uitdaging voor Benthem Crouwel Architects daarbij was om het ook nog een beetje mooi te maken.

Driehonderd kleinere stations
Nederland telt ruim vierhonderd treinstations. Zo’n driehonderd daarvan hebben net als op Delft Zuid geen stationshal en beperkte voorzieningen. Door op dergelijke stations bijvoorbeeld een 'Delfts dak' te bouwen, zou je er alles dat energie vergt volledig op zonne-energie kunnen laten draaien. Niet elk station heeft echter een Delfts zonnepanelendak nodig.

Andere mogelijkheden
Elk station vergt een eigen oplossing. Zo heeft lang niet elke stop energieslurpende liften of roltrappen. En dat scheelt flink, want alleen al de vier liften op station Delft Zuid gaan op jaarbasis evenveel energie gebruiken als 22 Nederlandse huishoudens. Denk daarom bij minder energiegulzige stations aan het vervangen van traditionele lampen voor led-verlichting. Daarmee kan een beperking van het energieverbruik tot wel 50 procent op verlichting worden bereikt. Alleen al met die maatregel komen we op veel stations een heel eind. En ook de reisinformatieborden gaan we op termijn vervangen voor energiezuinige varianten.

Hoogfrequent spoorvervoer
De verbetering van station Delft Zuid valt samen met de aanpak van de lijn Den Haag-Rotterdam. Dit is een van de drukstbereden treinroutes in Nederland. Nu al rijden hier ruim twintig treinen per uur. En dat worden er straks zelfs 28. Daarvoor breiden we het aantal sporen uit van twee naar vier. Voor Delft Zuid betekent dit niet alleen een futuristisch dak. We zullen de perrons volledig vervangen en een fiets- en voetgangerstunnel aanleggen. Start bouw is najaar 2019. Het station moet in 2023 af zijn. Extra treinen gaan een jaar daarna rijden.

ProRail en duurzaamheid
Dat we zoveel werk maken van het energieneutraal maken van een klein station als Delft Zuid is geen toeval. ProRail hecht veel waarde aan duurzaamheid. We hebben energie, grondstoffen, CO2, geluid en trillingen, ruimtelijke kwaliteit, natuur en sociale duurzaamheid als speerpunten. Op deze terreinen willen we in de periode tot 2030 een flinke vooruitgang boeken. Op het vlak van CO2-uitstoot hebben we speciaal beleid gemaakt. Zo kunnen we samen met onze partners en leveranciers gericht werken aan een vermindering van de uitstoot.

12 september '25 (16:10)

ACM: aanleg warmtenetten stokt door onduidelijkheid kosten

Woningcorporaties zijn huiverig om over te stappen op warmtenetten omdat het onzeker is of ze betaalbaar zijn voor huurders. Dat constateert de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van gesprekken met corporaties.

12 september '25 (16:10)

Stikstofcrisis kost Liander 171 miljoen extra voor stroomnet

Netbeheerder Liander verwacht ruim 171 miljoen euro duurder uit te zijn bij werk aan het stroomnet door de stikstofimpasse. Het gaat om extra investeringen die nodig zijn voor bijvoorbeeld hijskranen, graafmachines of vrachtwagens die geen stikstof uitstoten. De regionale netbeheerder voor Gelderland, Flevoland, Friesland en Noord-Holland noemt het "moeilijk te verteren" dat het verzwaren van het elektriciteitsnet extra duur wordt door het uitblijven van een oplossing voor stikstofproblemen.

12 september '25 (10:55)

Steun voor duurzame warmte zolang bedrijfswinsten beperkt blijven

Meer dan de helft van de Nederlanders staat positief tegenover een overstap van aardgas naar duurzame warmte, mits energiebedrijven minimale winst maken en daarover transparant zijn. Dat meldt Energie Beheer Nederland (EBN) op basis van onderzoek door MSG Sustainable Strategies Populytics.

12 september '25 (10:54)

Nederland produceerde meer stroom in eerste halfjaar

De stroomproductie van Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen vergeleken met een jaar geleden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) nam de elektriciteitsproductie uit fossiele bronnen toe terwijl de stroomopwekking uit windenergie daalde door minder wind op land en zee.

10 september '25 (11:12)

Industriële productie krimpt met ruim 1 procent

De productie in de Nederlandse industrie is in juli met 1,1 procent gekrompen in vergelijking met een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Volgens het CBS was in bijna de helft van de industriële sectoren krimp van de productie te zien. In juni was nog sprake van een productiedaling met 0,1 procent op jaarbasis.

08 september '25 (16:59)

Vattenfall Nederland stelt nieuwe topvrouw aan

Energieleverancier Vattenfall Nederland heeft commercieel directeur Cindy Kroon maandag benoemd tot nieuwe hoogste baas. Twee weken geleden werd bekend dat de huidige topman Martijn Hagens overstapt naar concurrent Eneco.

08 september '25 (13:07)

Meer geld beschikbaar voor verduurzaming regionale industrie

Het demissionaire kabinet stelt 17 miljoen euro extra subsidie beschikbaar voor industriebedrijven die willen verduurzamen, maar waarbij dat door hun ligging niet lukt. Dat meldt minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei) aan de Tweede Kamer.

04 september '25 (11:17)

Bioplasticmaker Avantium haalt kapitaal op, maar snijdt in personeel

De ontwikkelaar van bioplastics Avantium heeft 65 miljoen euro opgehaald met de verkoop van nieuwe aandelen. Die kapitaalinjectie maakt deel uit van een breder financieringspakket dat het bedrijf moet laten draaien tot er winst wordt gemaakt met een fabriek in Delfzijl, die plantaardige grondstoffen voor plastic maakt. Tegelijkertijd schrapt Avantium naar verwachting 40 van de ongeveer 280 voltijdsbanen, meldt het bedrijf bij zijn halfjaarcijfers.

04 september '25 ( 8:52)

Bouwstop Shell-fabriek voor biobrandstoffen flinke tegenvaller, zegt Hermans

DEN HAAG (ANP) - Minister Sophie Hermans (Klimaat, VVD) noemt het "natuurlijk een tegenvaller" dat olie- en gasconcern Shell definitief stopt met de bouw van zijn biobrandstoffenfabriek in Rotterdam. "Door dit besluit zijn we als Nederland naar verwachting nu meer aangewezen op import." Maar ze wil niet ingaan op de onderliggende redenen omdat het om "een individuele investeringsbeslissing van Shell" gaat.

03 september '25 (11:24)

Rotterdam: bouwstop Shell-fabriek 'zeer teleurstellend'

ROTTERDAM (ANP) - Shells besluit om de bouw van een biobrandstoffenfabriek in Rotterdam stop te zetten, is "buitengewoon teleurstellend". Dat vindt de Rotterdamse wethouder Robert Simons, verantwoordelijk voor economie en haven. Volgens hem illustreert de bouwstop een bredere trend in de Rotterdamse haven. "Het investeringsklimaat in Nederland is simpelweg niet meer concurrerend op Europese schaal", stelt hij.