3 juli 2014 om 12:41
< 1 min lezen

Prorail verdedigt ontwerp Drontermeertunnel

(Novum) - De Drontermeertunnel in de Hanzespoorlijn tussen Lelystad en Zwolle bevat geen ontwerpfouten. De tunnel voldoet volledig aan de gestelde bouw- en veiligheidseisen. Dat meldt Prorail donderdag in een reactie op een artikel in De Telegraaf waarin een ingewijde spreekt van een bouwblunder.

De spoorwegingenieur stelt dat de tunnel, die zo’n vijftig miljoen euro heeft gekost, veel breder had moeten worden gemaakt om er zonder problemen tweehonderd kilometer per uur doorheen te kunnen rijden. Hoewel die snelheid nu lang niet wordt gehaald, krijgen mensen nu soms toch al last van hun oren door de luchtdruk.

De oorproblemen zijn volgens de spoorbeheerder vergelijkbaar met de druk bij het opstijgen van een vliegtuig of het rijden door de bergen. Om reizigers tegemoet te komen houden machinisten soms hun snelheid in bij het passeren van de tunnel van 140 naar 120 kilometer per uur. Het tijdsverlies bedraagt hooguit enkele seconden.

Prorail en NS kijken nog of de problemen eventueel gevolgen hebben voor toekomstige ontwikkelingen op het spoor, zoals de plannen om de snelheid op het traject te verhogen. De tunnel is volgens de spoorbeheerder inderdaad gebouwd om met tweehonderd kilometer per uur doorheen te rijden. Dat moet straks dan wel met materieel dat grotere luchtdrukverschillen aan kan. Dergelijke treinen lijken er echter niet te komen.

Relevante artikelen

Alles van utiliteitsbouw
    • Utiliteitsbouw

    Dalende omzet bij laadpalen producent Alfen

    7 november 2025 om 15:57
    • Utiliteitsbouw

    Vol stroomnet remt gebruik subsidie voor trucklaadpalen

    28 oktober 2025 om 09:50

Aankomende evenementen

19 Nov
Beton Event 2025​​
  • Noord-Brabant
09 Feb
Infra Relatiedagen 2026
  • Overijssel
11 Jan
InfraTech2027
  • Zuid-Holland