Energiebedrijven rekenden kosten tijdens crisis eerlijk door aan consument, aldus ACM
29 oktober 2024 om 09:03
< 1 min lezen

Energiebedrijven rekenden kosten tijdens crisis eerlijk door aan consument, aldus ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft geen aanwijzingen gevonden dat energieleveranciers tijdens de energiecrisis kostenstijgingen sneller aan klanten hebben doorberekend dan kostenverlagingen. De toezichthouder onderzocht hoe zes energieleveranciers, waaronder de drie grootste, tussen 2021 en juni 2023 de groothandelsprijzen van gas en stroom aan consumenten doorrekenden.

Dit betekent dat de onderzochte leveranciers hun marges niet hebben verhoogd door prijsstijgingen op de groothandelsmarkt sneller door te berekenen dan prijsdalingen, aldus de ACM. De resultaten van dit onderzoek sluiten aan bij eerdere analyses van de redelijkheid van energietarieven.

Energiemarkt is concurrerend

Hoewel het onderzoek bevestigt dat de energiemarkt concurrerend is, benadrukt de ACM dat dit de zorgen over betaalbaarheid niet wegneemt. “Concurrerende tarieven kunnen immers ook onbetaalbaar zijn.” Daarom blijft de ACM de ontwikkelingen nauwlettend volgen, vermeldt het rapport.

Relevante artikelen

Alles van woningbouw
    • Woningbouw

    Meer bouwvergunningen, maar minder huizen opgeleverd

    Gisteren om 11:06
    • Woningbouw

    Hoge investeringsdruk wordt onhaalbaar voor corporaties

    Gisteren om 09:37

Aankomende evenementen

09 Feb
Infra Relatiedagen 2026
  • Overijssel
11 Jan
InfraTech2027
  • Zuid-Holland
25 May
Future Facade 2027
  • Utrecht