Energieleveranciers lopen op dit moment geen acuut risico op faillissement
Omdat de energiemarkt naar verwachting instabiel zal blijven zijn financiële problemen van leveranciers nooit uit te sluiten. Daarom blijft de ACM controles uitvoeren om te kijken of leveranciers die een vergunning hebben om gas en/of elektriciteit te leveren aan consumenten blijven voldoen aan de eisen voor leveringszekerheid. De ACM kan faillissementen in de energiesector hiermee niet voorkomen maar probeert op tijd risico’s en problemen in kaart te brengen en energieleveranciers daar op aan te spreken als er aanleiding voor is.
De ACM ziet dat het voor leveranciers duurder en daardoor lastiger is hun inkoopprijzen voor langere tijd vast te leggen omdat de prijzen op de energiemarkt erg fluctueren. Het voor langere tijd vastleggen van inkoopprijzen kan ook risicovol zijn als energieprijzen sterk zouden dalen. Leveranciers kiezen er daarom steeds vaker voor om inkoopprijzen voor kortere periodes vast te leggen en alleen nog nieuwe energiecontracten aan te bieden waarbij het tarief tussentijds kan worden aangepast. Sommige leveranciers nemen zelfs nauwelijks nog nieuwe klanten aan. Zij kiezen er bijvoorbeeld voor om niet meer op vergelijkingssites zichtbaar te zijn.
Leveringsplicht
Het moet voor consumenten wel altijd mogelijk zijn een energiecontract af te sluiten. Energieleveranciers moeten consumenten daarom altijd in elk geval het zogenoemde ‘modelcontract’ aanbieden. Het modelcontract heeft bij alle leveranciers dezelfde voorwaarden zodat deze onderling vergelijkbaar zijn. Het is een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Het modelcontract hoeft niet het voordeligste contract te zijn dat leveranciers aanbieden.
Leveranciers moeten zorgen dat de tarieven voor het modelcontract op hun website te vinden zijn. Dit geldt voor het tarief voor het leveren van gas en elektriciteit, en voor het teruglevertarief (het tarief dat de consument ontvangt als er met zonnepanelen meer energie wordt geproduceerd dan er wordt gebruikt en het overschot wordt teruggeleverd). De mogelijkheid om online een contract af te sluiten is niet verplicht, maar dit moet wel altijd telefonisch te regelen zijn. Leveranciers mogen dus bijvoorbeeld niet zeggen dat de modelcontracten tijdelijk ‘uitverkocht’ zijn.
Omdat de ACM via het consumentenloket ACM ConsuWijzer regelmatig vragen en klachten over modelcontracten krijgt heeft zij energieleveranciers per brief gewezen op de regels voor het modelcontract. Consumenten die moeite hebben een modelcontract af te sluiten of de tarieven niet kunnen vinden op de website van een leverancier kunnen dit melden via de ConsuWijzer. De ACM zal het bedrijf hier dan op aanspreken en zal als het nodig is handhavend optreden.
Door: Nationale Bouwgids