Boete voor Budget Thuis voor misleiding bij verkoop van energiecontracten
Budget Thuis zette andere bedrijven in bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat deze tussenpersonen bij de verkoopgesprekken niet vertelden dat ze namens Budget Thuis belden om een energiecontract aan te bieden. Ook werd belangrijke informatie over de looptijd, de opzegvergoeding, de actievoorwaarden en tarieven niet of pas laat in het gesprek gemeld. Consumenten werden met onjuiste en onvolledige informatie aangezet tot het sluiten van een energiecontract. Tussenpersonen zeiden bijvoorbeeld dat zij belden voor het doen van een energiemeting of vanwege een landelijke prijsverlaging. Ook werd er in de verkoopgesprekken niet gemeld dat er gebeld werd namens het bedrijf Budget Thuis. Dat is verboden.
Tweede boete voor misleidende werving
De boete voor Budget Thuis is de tweede boete die de ACM oplegt in het kader van een onderzoek naar misleidende werving door energieleveranciers. Eerder legde ACM een boete op aan een andere leverancier voor soortgelijke overtredingen.
De boete wordt opgelegd omdat de ACM na onderzoek in 2021 heeft vastgesteld dat Budget Thuis consumenten bij telefonische verkoop in 2019 en 2020 heeft misleid. Budget Thuis heeft de boete van 1,8 miljoen euro inmiddels betaald.
Adviezen voor consumenten
Veel mensen vinden het vervelend als bedrijven of organisaties ze ongevraagd bellen. Daarom gelden er regels voor telefonische verkoop. Bedrijven mogen consumenten alleen bellen om iets te verkopen als die daarvoor toestemming hebben gegeven of klant zijn (geweest). Op consumentenloket ACM ConsuWijzer staat meer informatie en tips voor mensen die toch ongewenst worden gebeld.
Door: Nationale Bouwgids