Eneco dient 50.000 klanten te compenseren met zonnepanelen
"Dat had anders gemoeten", zegt een woordvoerster van de onderneming. Hoeveel geld er gecompenseerd moet worden, kan ze nog niet aangeven. Dat is volgens haar pas goed in te schatten wanneer klanten hun jaarnota ontvangen en kan dus nog maanden duren.
Voorheen kregen klanten van Eneco voor elke kilowattuur aan stroom die ze zelf niet verbruikten evenveel als ze moesten betalen voor stroom die ze van Eneco afnamen. Maar door het flinke oplopen van de energieprijzen bedroeg de terugleververgoeding voor sommige klanten op een gegeven moment meer dan 0,50 euro per kilowattuur.
Veel mis
Toen Eneco in augustus besloot om de vergoeding per 5 september terug te brengen tot 0,09 euro ging vervolgens veel mis. Zo verlaagde Eneco de vergoeding oorspronkelijk ook voor consumenten met een vast energiecontract, terwijl de vergoeding voor die mensen eigenlijk voor langere tijd was vastgelegd. De Consumentenbond maakte hierover in oktober al stampij, waarna Eneco liet weten de verandering voor deze klanten voor de looptijd van hun contract terug te draaien.
Sinds september vorig jaar zijn er ook nog veel klanten met zonnepanelen bijgekomen. Eneco is er achter gekomen dat zij eigenlijk ook nog goed geïnformeerd hadden moeten worden over de nieuwe terugleververgoeding, maar dat dit tot nu toe nog niet op de juiste wijze is gebeurd. Daardoor kunnen alle klanten die tussen 5 september vorig jaar en 30 april dit jaar voor het eerst in aanmerking komen of in aanmerking zijn gekomen voor een terugleververgoeding, mogelijk nog compensatie tegemoet zien.
Hoeveel terugleververgoeding iemand precies krijgt, en dus hoeveel compensatie, wordt in de jaarnota verrekend via de zogeheten salderingsregeling. Daarmee kunnen huishoudens met zonnepanelen hun goedkope stroom die ze terugleveren aan het net wegstrepen tegen stroom die ze op andere momenten afnemen.
Door: ANP