Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Veranderende regelgeving IenM vanaf 1 januari 2015

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Vanaf volgend jaar wordt de regeldruk voor taxiondernemers verminderd en kunnen particulieren en bedrijven die willen bouwen dit sneller en makkelijker doen. Dit zijn enkele wijzigingen in regelgeving van het ministerie van Infrastructuur en Milieu per 1 januari 2015. Hieronder een kleine selectie uit de belangrijkste veranderingen.

Minder bouwvergunningen
Bewoners en bedrijven kunnen vanaf begin 2015 eenvoudiger aan- of uitbouwen, bijgebouwen plaatsen of kleine bouwwerken aan de achterkant van een gebouw plaatsen. Het vergunningsvrij vergroten van een hoofdgebouw wordt bijvoorbeeld uitgebreid van 2,5 naar vier meter en het wordt mogelijk om op het achtererf bij een woning woongelegenheid voor mantelzorg te plaatsen. Daarnaast gaat vaker de korte procedure  van acht weken in plaats van zes maanden gelden voor de vergunning om af te mogen wijken van een bestemmingsplan. Door de regels eenvoudiger te maken of te versoepelen krijgen bewoners en bedrijven meer ruimte voor eigen initiatief en innovatie.

Minder regeldruk taxivervoer
Per 1 januari gelden gewijzigde regels voor rij- en rusttijden in het taxivervoer. Om de regeldruk op de taxibranche te verminderen, worden de regels voor rijtijd geschrapt. De regels voor nachtarbeid worden niet langer wettelijk gehandhaafd. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld chauffeurs van straattaxi's in uitgaansgebieden onbeperkt nachtdiensten draaien. Voorwaarde is dat werkgevers zich houden aan de CAO, en als die er niet is aan de wettelijk vastgelegde basisrechten. De normen voor dagelijkse en wekelijkse rusttijd worden vereenvoudigd. Zowel chauffeurs in loondienst als zelfstandigen moeten dagelijks minimaal tien uur rust hebben, maar mogen dit aantal drie keer per twee weken inkorten tot acht uur per dag. Met de verlaging van de lastendruk besparen de taxibedrijven samen per jaar zo'n 600.000 euro en hoeven zelfstandigen een minder uitgebreide administratie bij te houden.

Spoorcontracten voor tien jaar
Vanaf 1 januari gelden nieuwe afspraken met de Nederlandse Spoorwegen en ProRail. Die afspraken zijn vastgelegd in de beheerconcessie en vervoerconcessie. De concessies met NS en ProRail bevatten prikkels om de prestaties op het spoor te verbeteren in het belang van reizigers en goederenvervoerders. NS en ProRail moeten op grond van de contracten beter met elkaar én met andere partijen in de spoor- en OV sector gaan samenwerken. Zo moet NS volgend jaar het aantal verstoringen van de treindienst verminderen, zorgen voor betrouwbare verbindingen van deur tot deur en genoeg ruimte in treinen voor reizigers. In de beheerconcessie is vastgelegd dat ProRail verstoringen op het spoor sneller moet oplossen, zodat reizigers, verladers en vervoerders hier zo min mogelijk hinder van ondervinden. De nieuwe regels gelden voor de komende tien jaar.

Milieuregels bedrijfsleven
De certificaatplicht voor bovengrondse opslagtanks voor afgewerkte olie vervalt per 1 januari. Daarmee wordt afgewerkte olie voortaan behandeld als bodembedreigende vloeistof en niet langer als gevaarlijke stof. Veel bedrijven kunnen daardoor hun oude tanks blijven gebruiken indien die voldoen aan de eisen om de bodem en het oppervlaktewater te beschermen. In het verleden werden er soms brandbare vloeistoffen (zoals benzine) door de afgewerkte olie gemengd waardoor het mengsel een gevaarlijke stof werd. Deze bijmenging is echter verboden. Een installatie- en herkeuringscertificaat voor deze opslagtanks is daarom niet meer nodig.

Bewegwijzering
Na de start van het nieuw jaar zal de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) voor alle 411 wegbeheerders in Nederland de wettelijke taak van bewegwijzering op het wegennet uitvoeren. De dienst zorgt voor plaatsing, beheer en onderhoud van bewegwijzering en adviseert wegbeheerders bij vraagstukken. Met de regie van de NBd op de bewegwijzering hebben weggebruikers voortaan met een eenduidig systeem van wegwijzers te maken. Uniforme bewegwijzering zorgt voor duidelijkheid en bevordert de doorstroom van verkeer en de verkeersveiligheid.

© Rijksoverheid

11 april '24 (12:34)

Meer goedkopere nieuwbouw helpt niet om woningtekort op lange termijn op te lossen

Een grotere aanwas van goedkopere nieuwbouwwoningen helpt niet om het woningtekort op de lange termijn op te lossen. Dat zegt Chris van Zantwijk, vicevoorzitter van de vakgroep wonen van makelaarsorganisatie NVM. Volgens hem moet er juist meer gebouwd worden voor de doorstroming op de woningmarkt en dat betekent ook het bouwen van meer woningen boven de betaalbaarheidsgrens, die nu op 390.000 euro ligt.

11 april '24 (12:21)

Wachtende doorstromers remmen aanbod huizenmarkt

Dat nu minder huizen te koop worden gezet op de krappe woningmarkt, komt mede doordat vier op de vijf doorstromers eerst een huis kopen voordat ze hun woning in de verkoop doen, zegt Lana Gerssen, voorzitter van de NVM-vakgroep Wonen. "Daardoor zijn er minder woningen op de markt en blijft de doorstroming heel erg beperkt", zegt ze.

08 april '24 (10:00)

Aantal te koop staande nieuwbouwhuizen gestegen

Het aantal nieuwbouwhuizen dat te koop blijft staan is gestegen tot een hoogtepunt, meldt ING. Volgens de bank worden minder nieuwbouwwoningen verkocht omdat de overbruggingskosten zijn gestegen. Ook zorgden de dalende prijzen van bestaande huizen van halverwege 2022 tot vorig jaar voor onzekerheid en terughoudendheid bij doorstromers, zegt ING.

08 april '24 ( 9:04)

Stikstof in bouw halveren: TNO ontwikkelt nieuwe methode

TNO heeft een methode ontwikkeld waarmee stikstof-, CO2- en fijnstofemissies bij bouwprojecten op korte termijn fors kunnen verminderen. Dankzij door TNO ontwikkelde software kan voortaan het effect berekend worden van maatregelen die de uitstoot van deze stoffen moeten tegengaan. De onderzoeksorganisatie verwacht dat bedrijven die de rekenmethode toepassen de stikstofuitstoot in de woningbouw binnen enkele jaren kunnen halveren.

08 april '24 ( 8:30)

Grootste Friese gemeenten willen samen 15.000 extra woningen bouwen

De grootste vier Friese gemeenten willen samen zeker 15.000 extra woningen gaan bouwen. Leeuwarden, Heerenveen, Smallingerland (Drachten) en Súdwest-Fryslân (Sneek) willen het Fries Stedelijk Netwerk worden en hebben dat plan aangeboden aan demissionair minister van Binnenlandse Zaken Hugo de Jonge.

20 maart '24 (14:23)

Bouwvakkers willen betere zwaarwerkregeling en komen hiervoor in actie

Bouwvakkers voeren de komende weken op verschillende bouwplaatsen in het land actie voor een betere zwaarwerkregeling, meldt vakbond FNV. Dat is een regeling waarmee mensen eerder kunnen stoppen met werken als ze zwaar werk verrichten.

19 maart '24 ( 9:05)

Plannen voor 265.000 woningen in Zuid-Holland goedgekeurd

De provincie Zuid-Holland heeft plannen goedgekeurd voor de bouw van ongeveer 265.000 woningen. De provincie beoordeelde bijna 3000 ingediende plannen uit de verschillende regio's en keurde daarvan 98 procent goed. Het is de bedoeling dat al die woningen uiterlijk in 2032 zijn gebouwd.

18 maart '24 (11:50)

'Laat woningbouw dit en volgend jaar niet verder stil komen te staan'

De woningbouw moet dit jaar en volgend jaar niet nog verder stil komen te staan. Dat zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland in een brief aan de Tweede Kamer in aanloop naar een debat over het grote woningtekort. De overheid moet nadrukkelijker de regie nemen, vinden de ondernemersorganisaties.

18 maart '24 (10:35)

Dura Vermeer ziet "voldoende kansen" ondanks krimp bouwsector in 2024

Bouwconcern Dura Vermeer voorziet dit jaar "voldoende kansen", hoewel de bouwsector naar verwachting in 2024 voor het eerst in geruime tijd zal krimpen. Mede dankzij de grote hoeveelheid opdrachten die nog moeten worden uitgevoerd ziet de bouwer het jaar met vertrouwen tegemoet, meldt de onderneming in het jaarverslag over 2023.

08 maart '24 (10:32)

Provincie Zuid-Holland remt woningbouw af, terwijl er snel nieuwe huizen moeten komen

De provincie Zuid-Holland remt de woningbouw af, terwijl er juist snel nieuwe huizen gebouwd moeten worden. Die conclusie trekt demissionair minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) in een brief aan de provincie.