"Zet de rem op de Blankenburgtunnel"

Door Redactie Nationale Bouwgids
10 min

ROTTERDAM - Natuurmonumenten maakt zich grote zorgen over de wijze waarop minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de besluitvorming over de Blankenburgtunnel (de mogelijke verbinding tussen de A20 en de A15) voorlegt aan de Tweede Kamer.

"Minister Schultz maakt enorme vaart met de besluitvorming rondom de tunnel. Wij maken ons grote zorgen dat haar dadendrang goed nadenken over de tunnel in de weg staat, aldus Natuurmonumenten.

Zo gaat zij bij het vaststellen van het tracé voor de Blankenburgtunnel wel erg lichtvaardig om met de richtlijnen van het Tracéwetsvoorstel", aldus Roline de Wilde, regiodirecteur Zuid-Holland en Zeeland Natuurmonumenten. Met een brief aan de fractiespecialisten I&M benadrukt Natuurmonumenten hun cruciale rol in dit proces en vraagt hen om de rem erop te zetten.

Blankenburgtunnel
De Blankenburgtunnel zal met een nieuwe driebaanssnelweg en torenhoge op- en afritten dwars door het zuidelijke Midden-Delfland van de A15 naar de A20 lopen en veroorzaakt daarmee forse schade aan landschap en natuur.

Het alternatief, de Oranjetunnel, zal acht kilometer westelijker lopen en is landschappelijk veel beter inpasbaar. Eind 2011 kiest minister Schultz tussen de twee opties: de Blankenburgtunnel of de Oranjetunnel. Op dit moment liggen er vijf mogelijke tracés, drie voor de Blankenburgtunnel en twee voor de Oranjetunnel.

Aanbevelingen Commissie Elverding
Naar aanleiding van de aanbevelingen van de Commissie Elverding is in 2008 de concept Tracéwet opgesteld. Deze wet, inmiddels al aangenomen door de Tweede Kamer, benadrukt het belang van een brede visie op infrastructurele projecten waarbij ook zaken als leefbaarheid, natuur, recreatie en landschap als gelijkwaardige doelen worden beschouwd.

De Eerste Kamer moet zich nog buigen over de Tracéwet. De Wilde: "We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat minister Schultz in haar besluit over welk tracé het moet worden, 'vergeet' een brede aanvliegroute te nemen waarmee ze in een latere fase van het proces vertraging kan voorkomen zoals de Tracéwet beoogt.

Gelukkig is de Tweede Kamer in deze fase nog in staat een rem te zetten op dit proces en de koers breder bij te sturen. Het gaat om meer dan alleen maar asfalt, ook de leefbaarheid van de omgeving is echt in het gedrang."

Totstandkoming Blankenburgtunnel is schijnvertoning
Tekenend voor het hele project is ook de wijze waarop de plannen voor de Blankenburgtunnel tot stand zijn gekomen. Zo zijn de plannen voor de nieuwe verbinding tussen de A20 en de A15 gemaakt zonder dat de relevante verkeerskundige cijfers beschikbaar waren.

De Wilde:" De plannen voor de nieuwe oeververbinding zijn beperkt gebleven tot de tracés voor de Blankenburgtunnel en de Oranjetunnel. Hoe kun je nu in deze economisch moeilijke tijd een miljardenproject ontwikkelen waarmee je de verkeersproblematiek rondom Rotterdam wilt aanpakken, zonder dat je de effecten van de aanleg van de Tweede Maasvlakte meeneemt?

Je moet op z'n minst wachten tot deze cijfers bekend zijn voordat je zulke ingrijpende plannen maakt met grote gevolgen voor leefbaarheid en natuur. Misschien zouden er met deze cijfers wel compleet andere opties voorliggen. Dat vind ik echt een schijnvertoning."

Participatieproces
In de aanloop naar de ontwikkeling van de vijf tracés heeft Rijkswaterstaat een participatieproces opgezet waarbij bewoners en belanghebbenden uitgenodigd werden mee te praten.

Natuurmonumenten heeft hier bewust niet aan deelgenomen, omdat bij voorbaat al duidelijk was dat er met een te beperkte blik gekeken zou worden naar de mogelijke tracés.

Een beeld dat bevestigd wordt door de verontwaardigde reacties van de deelnemers aan het participatieproces die hun bijdrage nergens terug zien komen. "Het is dus onduidelijk wat er met hun inbreng in het participatieproces is gedaan.

We hopen dat de Kamerleden zich goed laten voorlichten over het verloop van dit proces zodat alsnog de voors en tegens zorgvuldig worden afgewogen", aldus De Wilde.