Bouw stationshal dichterbij

Door Redactie Nationale Bouwgids
6 min

ARNHEM - Ballast Nedam/BAM is bij de aanbesteding van de stationshal in Arnhem als beste uit de bus gekomen. Met deze aannemer gaat ProRail nu praten over het definitieve bouwcontract, zo meldt de gemeente Arnhem.

Het doel: de stationshal open eind 2013. Samen met de begin juli geopende perrontunnel, die ook is gebouwd door Ballast Nedam/BAM, wordt de stationshal de Openbaar Vervoer-Terminal van station Arnhem.

Bij de start van de aanbestedingsprocedure in 2010 toonden vier partijen interesse. Opdrachtgevers ProRail, gemeente Arnhem en NS zijn blij met het voorspoedige verloop van de aanbesteding tot nu toe. Binnenkort starten de gesprekken met Ballast Nedam/BAM over het definitieve bouwplan en contract.  

Procedure
Voor de stationshal is een voor de spoorwereld vernieuwende aanpak van aanbesteding gehanteerd. Aannemers werd gevraagd ontwerpplannen te presenteren die volgens het ontwerp van UN Studio en binnen het te besteden bedrag van 37,5 mln euro gerealiseerd kunnen worden.

Een jury bestaande uit onder andere de drie opdrachtgevers, de Spoorbouwmeester, de Rijksbouwmeester en de architect, beoordeelde de plannen. De combinatie Ballast Nedam/BAM kwam als beste uit de bus.

Stationshal
De stationshal zal de reizigersstroom op station Arnhem verwerken. In de naaste toekomst zullen hier 110.000 reizigers per dag overstappen van het ene op andere vervoermiddel: trein, bus, fiets, auto, taxi.

De stationshal wordt een transferhal die de perrontunnel van het station, de fietsenstalling, het busstation, de parkeergarage en de taxistandplaats met elkaar verbindt. Gemeente Arnhem, ProRail en NS streven ernaar om de stationshal eind 2013 te openen.

Station Arnhem
Momenteel wordt de eerste fase van de stationsverbouwing afgerond. De combinatie Ballast Nedam/BAM bouwde de nieuwe perrontunnel die 2 juli dit jaar open ging voor de reizigers.

Tegelijkertijd legt ProRail op dit moment de laatste hand aan het project Sporen in Arnhem waarbij de sporen en perrons op station Arnhem worden vernieuwd en uitgebreid.

Wethouder Gerrie Elfrink (Arnhem Centraal): "We bouwen station Arnhem eindelijk af. De nieuwe manier van aanbesteden heeft gewerkt: de gegadigde aannemers hebben meegepraat over het ontwerp.

Daardoor kan Ballast Nedam/BAM de stationshal bouwen binnen het beschikbare geld. Wanneer de hal klaar is, kunnen ruim 100.000 reizigers per dag vlot- en comfortabel op- en overstappen op trein, bus, fiets, auto en taxi. Ik kijk uit naar de dag dat station Arnhem af is."