Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Door Fleur Zomer
3 min
Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.

Bij de historische stad stortte deze week een bus met toeristen tien meter omlaag, met 21 doden tot gevolg. De crash leidde tot nieuwe discussie over de staat van Italiaanse infrastructuur. De opening in de vangrails, die mogelijk een rol speelde bij het ongeval, krijgt daarbij veel aandacht in Italiaanse media. De plaatselijke bestuurder die gaat over mobiliteit, Renato Boraso, zei dat de opening decennia geleden bewust was aangebracht als toegang bij onderhoudswerkzaamheden.

Boraso zei dat dergelijke gaten in de vangrails gedicht zouden worden tijdens de renovatiewerkzaamheden. Zover kwam het uiteindelijk niet. Het opknappen van het viaduct zou al sinds 2016 een prioriteit zijn geweest, maar de uitbesteding van het miljoenenproject zou een "lang en moeizaam" proces zijn geweest. Venetië draagt daar volgens de bestuurder geen verantwoordelijkheid voor. "Laten we onszelf afvragen waarom zo'n procedure voor werkzaamheden zo lang moet duren in Italië."

Het is niet de eerste keer dat een dodelijk ongeval leidt tot discussie over infrastructuur in het Zuid-Europese land. In 2018 vielen tientallen doden door het instorten van een verkeersbrug bij Genua, de Morandibrug. Na dat voorval zijn extra controles uitgevoerd aan bruggen en tunnels.

Door: ANP