KPN breidt positie op Nederlandse glasvezelmarkt verder uit

Door ANP
2 min
KPN blijft groeien op de Nederlandse glasvezelmarkt. Het telecombedrijf dekt met samenwerkingspartner Glaspoort inmiddels twee derde van Nederland af, ofwel ongeveer 5,5 miljoen huishoudens. KPN is daarmee koploper op de glasvezelmarkt. Het concern zegt ook gestage vooruitgang te boeken bij het aansluiten van woningen en het activeren van nieuwe glasvezellijnen.

KPN investeert jaarlijks gemiddeld bijna 600 miljoen euro in de aanleg van glasvezelverbindingen. Het bedrijf verwacht dat tegen 2026 ongeveer 80 procent van de Nederlandse huishoudens toegang heeft tot glasvezel. Hiermee behoort Nederland tot de best verbonden landen van Europa. "Betrouwbare en veilige connectiviteit staat centraal in onze strategie en daarmee draagt KPN wezenlijk bij aan de digitale weerbaarheid van Nederland", aldus KPN-topman Joost Farwerck bij de bekendmaking van kwartaalcijfers.

Het bedrijf stelt op dit moment in bijna 250 steden, dorpen en bedrijventerreinen bezig te zijn met de aanleg van glasvezel.

De omzet nam in het tweede kwartaal op jaarbasis met bijna 6 procent toe tot 1,47 miljard euro. Volgens KPN droegen alle segmenten van de diensten van het bedrijf bij aan de hogere omzet. De onderneming zei ook positiever te worden over de winstgevendheid in heel dit jaar. Daarbij is de verwachting voor het bedrijfsresultaat licht naar boven bijgesteld.