Herfstvakantie = werk aan het spoor

Door Redactie Nationale Bouwgids
5 min
De beste manier om de vakantiesfeer vast te houden, is een nieuwe vakantie te plannen. Maar wat als je deze herfstvakantie weg wilt met de trein of gewoon wel naar je werk gaat? Dan moet je er wel rekening mee houden dat ProRail op verschillende momenten en trajecten het spoor vernieuwt. Het treinverkeer heeft daar soms forse hinder van, dus bereid je reis goed voor.


Beter

Natuurlijk veroorzaakt ProRail niet zomaar hinder. Er vinden belangrijke vernieuwingen plaats om het spoor beter te maken. Dus betrouwbaarder, comfortabeler en veiliger, nu en in de toekomst. Ook probeert ProRail de hinder te beperken. In Zutphen bouwt ProRail bijvoorbeeld een noodperron om een deel van het treinverkeer tijdens het werk toch door te kunnen laten gaan. Toch is het technisch, financieel en logistiek niet altijd haalbaar om uitval van treinen en vervoer met bussen te voorkomen.
Hele land

De werkzaamheden vinden plaats van Lelystad tot Maastricht, van Groningen tot Vlissingen, van Leeuwarden tot Tilburg en van Winterswijk tot Heerhugowaard. ProRail breidt bijvoorbeeld het aantal sporen uit, vernieuwt bestaand spoor, vernieuwen de aansturing van de seinen en bouwen onderdoorgangen onder het spoor.
Weekend en doordeweeks

De herfstvakantie voor scholen in Noord-Nederland is van 11 tot 19 oktober en Midden- en Zuid-Nederland van 18 tot 26 oktober. In de weekeinden van die periode wordt er verspreid over heel Nederland gewerkt en op doordeweekse dagen vooral in de regio waar dan schoolvakantie is.
Buiten de vakantie

Ook buiten de vakanties staan er werkzaamheden gepland zoals bij Schiphol. Kijk hier voor meer informatie over de meest impactvolle buitendienststellingen voor reizigers.

ProRail werkt aan de grootste spoor- en stationsvernieuwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Het is noodzakelijk voor verdere verbetering en groei van het treinverkeer. Reizigers en verladers kunnen er dan meer op vertrouwen dat de treinreis zonder vertraging en comfortabel verloopt. De samenleving investeert daar via ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeenten en provincies jaarlijks ruim 1 miljard euro in. Spoorknooppunten worden daarmee slimmer ingericht. Treinen rijden meer onafhankelijk van elkaar de stations in en uit. Door vernieuwing van bestaand spoor worden storingen in de toekomst voorkomen. Stations worden ruimer en comfortabeler.

Foto: Bouw onderdoorgang bij station Zutphen in volle gang

© Nationale Bouwgids