De vraag naar energiezuinigheid in de bouw

Door Redactie Nationale Bouwgids
7 min
Nog niet zo lang geleden zijn duizenden bedrijven gewaarschuwd dat, als ze hun pand niet zuiniger maken, ze hun kantoorruimte kwijt raken. Het is tegenwoordig dan ook niets meer dan normaal dat een nieuw kantoor alle mogelijkheden heeft tot energiezuinigheid. Enkele raampartijen zijn allang verleden tijd, en ook oude HR-ketels worden niet meer zomaar toegestaan. Nederland verwacht kwaliteit, en wanneer deze kwaliteit niet geleverd wordt zijn er natuurlijk gevolgen.

Duurzaam ondernemen

Het is dan ook niet alleen de overheid welke duurzaam ondernemen zo hoog op de agenda heeft staan. Ook de ondernemers en pandeigenaren zelf zijn zich bewust van de groene ontwikkelingen die de laatste jaren zichtbaar zijn geweest. Subsidies en vrijstellingen motiveren ondernemers alleen maar meer om energiezuinig te ondernemen; en het pand moet hier natuurlijk wel de mogelijkheden tot hebben. Het energielabel voor bedrijven wordt steeds belangrijker, en dit is terug te zien in de ontwikkelingen in de bouwsector.

Het belang van het energielabel

Het energielabel utiliteitsbouw geeft aan hoe ‘gezond’ een pand is. Denk hierbij aan zaken als een goede isolatie, HR++ glas, de juiste HR-ketel en (de mogelijkheid tot) installatie van eventuele zonnepanelen. Hoe gezonder het pand, hoe hoger de energiewaardering. Net als bij elektrische apparatuur in en rondom huis (denk aan je koelkast, televisie) krijgen ook de Nederlandse panden groter dan vijftig vierkante meter met dit energielabel te maken. Een pand met energielabel A energiezuinig zijnde, een pand met label G zich veel werk voor de kiezen hebbende. De vraag naar kant-en-klare energiezuinige panden wordt dan ook steeds groter.

Positieve ontwikkelingen

Deze duurzame trend brengt veel positieve ontwikkelingen met zich mee. Er worden steeds hogere eisen gesteld en dit zorgt ervoor dat er meer kwalificaties nodig zijn om een bepaald project op te pakken. Hoe hoger de kwalificaties van het werkend personeel zijn, hoe hoger het uiteindelijke bedrag op de offerte natuurlijk is. Daarnaast zijn er ook steeds meer mogelijkheden wanneer het om materialen, schetsen en architectuur gaat. De continu groeiende vraag naar kwaliteit en innovatie maken dat de branche zich aan moet passen aan deze projecten.

Ondernemingen die bereid zijn deze grote projecten op te pakken, onderscheiden zich hiermee direct van een concurrent die zich vooral bezighoudt met nieuwbouwwoningen. Dit onderscheidende aspect zorgt ervoor dat de ondernemer in de bouw zich opnieuw kan positioneren, zijn of haar personeel bij kan scholen en de juiste aanvulling kan zoeken voor zijn of haar team. De bouw is niet langer een branche waar het alleen maar om dakdekken en bestratingen gaat; het is een branche die deze wereld net een stukje duurzamer, groener en mooier maakt.

(Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door energielabel-offertes.nl)