Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Twente Airport moet landings- en startbanen uitbreiden

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Twente Airport heeft in de rechtbank een kostbare nederlaag geleden tegenover de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het vliegveld moet na een eerdere ontheffing voldoen aan de geldende veiligheidseisen om grotere vliegtuigen te mogen ontvangen. Daarvoor moet Twente Airport de landings- en startbanen uitbreiden, wat waarschijnlijk 2,5 miljoen euro gaat kosten.

Punt van frictie zijn de zogeheten draaipaden aan de uiteinden van de banen. Die bieden vliegtuigen extra ruimte om op eigen kracht te draaien en de baan te verlaten voor het geval een ander toestel arriveert en zijn daarom verplicht voor vliegvelden die grote vliegtuigen ontvangen. Twente Airport hoopt te kunnen verdienen aan luchtvaartmaatschappijen die hun grote toestellen tijdelijk moeten parkeren

Volgens Twente Airport is de veiligheidsregel niet relevant voor de Overijsselse luchthaven, omdat daar maar weinig vliegtuigen komen en iedere komst van een toestel minstens 24 uur van tevoren wordt gepland. Daarom zou de ILT die eis voor de luchthaven van de provincie Overijssel en gemeente Enschede los moeten laten, zodat er geen miljoenen aan belastinggeld aan een nutteloze investering opgaan, meent de exploitant.

Bijzondere omstandigheid

Maar de rechter gaat daar niet in mee. Een uitzondering op de veiligheidsregels zou alleen mogelijk zijn bij een bijzondere omstandigheid, en daar is geen sprake van omdat het voor Twente Airport gewoon mogelijk is om de banen uit te breiden.

Twente Airport en de ILT stonden eerder ook al tegenover elkaar. Tijdens de coronacrisis stalde Lufthansa zes jumbojets op het terrein tussen Enschede en Hengelo, waarbij de ILT bij uitzondering toestond dat deze grote toestellen ook weer mochten opstijgen. Dat moest uiterlijk eind juni 2021 gebeuren, maar van de rechter kreeg het vliegveld toestemming om de vliegtuigen langer op het terrein te houden.

Door: ANP

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.

05 oktober '23 (14:38)

Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.