Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Twente Airport moet landings- en startbanen uitbreiden

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Twente Airport heeft in de rechtbank een kostbare nederlaag geleden tegenover de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het vliegveld moet na een eerdere ontheffing voldoen aan de geldende veiligheidseisen om grotere vliegtuigen te mogen ontvangen. Daarvoor moet Twente Airport de landings- en startbanen uitbreiden, wat waarschijnlijk 2,5 miljoen euro gaat kosten.

Punt van frictie zijn de zogeheten draaipaden aan de uiteinden van de banen. Die bieden vliegtuigen extra ruimte om op eigen kracht te draaien en de baan te verlaten voor het geval een ander toestel arriveert en zijn daarom verplicht voor vliegvelden die grote vliegtuigen ontvangen. Twente Airport hoopt te kunnen verdienen aan luchtvaartmaatschappijen die hun grote toestellen tijdelijk moeten parkeren

Volgens Twente Airport is de veiligheidsregel niet relevant voor de Overijsselse luchthaven, omdat daar maar weinig vliegtuigen komen en iedere komst van een toestel minstens 24 uur van tevoren wordt gepland. Daarom zou de ILT die eis voor de luchthaven van de provincie Overijssel en gemeente Enschede los moeten laten, zodat er geen miljoenen aan belastinggeld aan een nutteloze investering opgaan, meent de exploitant.

Bijzondere omstandigheid

Maar de rechter gaat daar niet in mee. Een uitzondering op de veiligheidsregels zou alleen mogelijk zijn bij een bijzondere omstandigheid, en daar is geen sprake van omdat het voor Twente Airport gewoon mogelijk is om de banen uit te breiden.

Twente Airport en de ILT stonden eerder ook al tegenover elkaar. Tijdens de coronacrisis stalde Lufthansa zes jumbojets op het terrein tussen Enschede en Hengelo, waarbij de ILT bij uitzondering toestond dat deze grote toestellen ook weer mochten opstijgen. Dat moest uiterlijk eind juni 2021 gebeuren, maar van de rechter kreeg het vliegveld toestemming om de vliegtuigen langer op het terrein te houden.

Door: ANP

24 januari '25 (10:18)

Zo'n 100 viaducten en bruggen mogelijk onveilig door verzwakte constructie

Rond de honderd snelwegviaducten en -bruggen hebben mogelijk een verzwakte constructie, waardoor ze een risico vormen voor het verkeer. Dat komt naar voren uit onderzoek van Rijkswaterstaat, bevestigde een woordvoerder na berichtgeving vrijdag van De Telegraaf. Deze viaducten en bruggen hebben een zogeheten tand-nokconstructie, een bepaalde manier om betondelen met elkaar te verbinden. Door de inwerking van strooizout en een probleem met de stalen wapening in het beton zijn ze sneller verzwakt dan gepland.

23 januari '25 ( 9:19)

Nederlander Vigeveno treedt af als directeur Duurzame Energie bij Shell

Huibert Vigeveno, de directeur bij Shell op het gebied van onder meer duurzame energie, treedt af. De Nederlander neemt per 31 maart afscheid van het Britse olie- en gasconcern waar hij dan dertig jaar heeft gewerkt. Volgens Shell gaat hij andere carrièremogelijkheden najagen.

23 januari '25 ( 9:03)

Miljardair Bloomberg betaalt voor klimaatkosten Verenigde Naties na VS-exit Parijsakkoord

Voormalig burgemeester van New York Michael Bloomberg en andere donateurs hebben donderdag aangekondigd dat zij de financiële verplichtingen van de Verenigde Staten aan de klimaatorganisatie van de Verenigde Naties gaan dekken. Dat doen ze nadat president Donald Trump bekend heeft gemaakt dat de VS zich terugtrekken uit het Klimaatakkoord van Parijs.

18 december '24 ( 8:37)

Extreme verkeershinder rond Amsterdam verwacht door werkzaamheden

Om Amsterdam volgend jaar goed bereikbaar te houden, moeten er minstens 20 procent minder auto's rijden, meldden Rijkswaterstaat, de gemeente en provincie woensdag. Dat komt doordat in en rond de hoofdstad er volgend jaar meer grootschalige werkzaamheden dan ooit zijn. Ook zijn er grote evenementen die veel bezoekers zullen trekken.

05 december '24 ( 6:17)

Grootverbruikers op wachtlijst door vol stroomnet in Zuid-Holland

Het elektriciteitsnet in de provincie Zuid-Holland is zo goed als vol. Woningen en kleine bedrijven hebben daar geen last van, maar grootverbruikers van stroom komen vanaf nu op een wachtlijst te staan als ze een nieuwe of zwaardere aansluiting willen hebben. De netbeheerders TenneT, Stedin en Liander maakten donderdag bekend dat in vrijwel heel Zuid-Holland de maximale capaciteit van het net is bereikt.

22 november '24 ( 9:46)

Infrastructuur piept en kraakt, logistieke sector vraagt om actie

Het Nederlandse infrastructuurnetwerk dreigt vast te lopen als de overheid niet in actie komt. Daarvoor waarschuwt de Logistieke Alliantie, waarin brancheorganisaties in de logistieke sector en ondernemersverenigingen verenigd zijn. De alliantie wijst daarbij naar sluizen en bruggen die uitvallen, langere wachttijden voor binnenvaartschepen en dalende goederenstromen over het spoor.

20 november '24 ( 9:13)

ABN AMRO bereidt zich voor op de verkoop van infrastructuurkredieten, meldt Bloomberg

ABN AMRO is bezig met het afstoten van een portefeuille van ongeveer 3 miljard euro aan infrastructuurleningen. Persbureau Bloomberg meldt dit op basis van ingewijden.

05 november '24 ( 8:30)

Grote infrastructuurprojecten in opmars bij Arcadis

Advies- en ingenieursbureau Arcadis heeft het aantal nieuwe orders in het derde kwartaal met 50 procent zien toenemen. Het bedrijf doet vooral goede zaken met grote meerjarige infrastructuurprojecten, zoals de aanleg van tunnels in de Verenigde Staten, Australië en Canada en de bouw van het Zuidasdok in Amsterdam.

30 september '24 (10:49)

Door werk aan de weg al vroeg files op de A10 Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De wegwerkzaamheden aan de zuidkant van snelweg A10, de ring van Amsterdam, leiden zaterdag al vroeg tot files op de wegen rond de hoofdstad. Kort na 10.00 uur stonden op meerdere plekken korte files met vertragingen tot een kwartier. Rijkswaterstaat waarschuwt dat de vertraging in de loop van de dag kan oplopen tot zestig minuten.

24 september '24 (17:33)

Het ministerie had al verwacht dat de Lelylijn aanzienlijk duurder zou uitvallen

DEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat verwachtte al dat meer geld nodig zou zijn voor de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat laat een woordvoerder weten. Stukken uit de kabinetsformatie onderschrijven dit verhaal.