Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Samenwerking cruciaal voor offshore windenergie industrie

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 8 min
location_on [xx]km

AMSTERDAM - Vandaag start 's werelds grootste offshore windenergie conferentie in Amsterdam. De European Wind Energy Association (EWEA) streeft naar 40 gigawatt aan offshore windcapaciteit in 2020.

Offshore Wind is echter nog te duur, zo concludeert Roland Berger Strategy Consultants. De kosten zijn veel hoger dan bij andere duurzame energiebronnen, bijvoorbeeld twee keer zo hoog als bij windenergie op land.

Om de ambities van de EWEA waar te kunnen maken, dient de offshore windenergie industrie een nieuwe weg in te slaan. Alleen door nauwe samenwerking in de gehele keten kunnen de kosten verlaagd worden, zo pleit het strategisch adviesbureau.

Tegen juni 2011 was 3,3 gigawatt aan offshore windcapaciteit geïnstalleerd in Europese wateren. Genoeg om tussen de 700.000 en 1,3 miljoen huizen van stroom te voorzien. De Nederlandse overheid heeft dit jaar haar ambities voor de ontwikkeling van offshore windcapaciteit verlaagd.

"Hier ligt echter wel een grote kans, want Nederlandse bedrijven zijn goed in offshore technologie en nemen daarin ook in het buitenland een sterke positie in. Al met al een ideale startpositie om in Nederland een sterke nieuwe bedrijfstak te ontwikkelen," aldus Maarten de Vries, associate bij Roland Berger in Nederland.

Teamwork
Het plaatsen van een offshore windpark is een zeer complex project dat afhankelijk is van veel verschillende spelers die hun stukje van de puzzel op het juiste moment moeten leveren.

"Deze complexiteit heeft ervoor gezorgd dat het ontwerp en de bedrijfsvoering van windparken nog nauwelijks is geoptimaliseerd voor de zware eisen die op zee gelden. De oplossing hiervoor ligt bij de industrie zelf: er moet meer en beter samengewerkt worden over de gehele waardeketen. Van het ontwerp van de windparken tot het onderhoud ervan," aldus Arnoud van der Slot, partner bij Roland Berger in Nederland.

Maatregelen om kosten en risico's te verlagen
Een cruciaal punt is het verminderen van de interfaces. Dit vraagt om één aannemer die de overkoepelende verantwoordelijkheid neemt voor het ontwerpen van het windpark, de aanschaf van de onderdelen en de bouw.

Delen van het werk worden daarbij uitbesteed aan onderaannemers. Op deze manier heeft men te maken met één aanspreekpunt en wordt de complexiteit verminderd. Zo worden ook de risico's van budgetoverschrijdingen verminderd.

Een andere mogelijkheid is het sluiten van strategische allianties, waarin diverse spelers hun verschillende technologische expertise en ervaring samenbrengen. Alleen dan kan een optimaal windpark ontwerp worden gemaakt, waarbij de kosten voor installatie en bedrijfsvoering zo laag mogelijk zijn.

"De offshore windenergie bedrijven moeten zich gaan realiseren dat ze hun concurrentievoordeel juist kunnen versterken door samen te werken en hun expertise te delen. De grote spelers moeten zich openstellen voor samenwerkingen en integratie."

"De kleinere, meer gespecialiseerde bedrijven zullen moeten kiezen met wie ze zich willen verbinden en hoe ver ze bereid zijn te gaan in het delen van hun expertise en technologie. Alleen dan zal de offshore wind industrie sterk genoeg worden om aan de hoge eisen te voldoen," zo concluderen De Vries en Van der Slot.

© Nationale Bouwgids

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.