Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Grootschalig "bermprotest" tegen Blankenburgtunnel

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 10 min
location_on [xx]km

VLAARDINGEN - Ruim 300 bezorgde bewoners en natuur- en milieuorganisaties hebben zaterdag uit protest tegen de plannen van minister Schultz van Haegen om de Blankenburgtunnel aan te leggen, 'ge-bermrecreëerd'.

Was het in de jaren '60 nog een leuk tijdverdrijf, nu verwezen de actievoerders hiermee naar het verdwijnen van de al schaarse recreatiemogelijkheden rond Vlaardingen en Maassluis.

Minister Schultz heeft afgelopen week aangegeven dat de Blankenburgtunnel, de Nieuwe Westelijke Oeververbinding in de regio Rotterdam, er wat haar betreft in 2020 ligt.

Op 7 december heeft minister Schultz van Infrastructuur haar voorkeur uitgesproken voor de Blankenburgtunnel. Op 12 december spreekt de Tweede Kamer hierover.

Als zij de plannen voor de aanleg van de Blankenburgtunnel door laten gaan, zal recreëren in Vlaardingen en Maasluis worden zoals het in de jaren '60 was: met zijn allen 'gezellig' auto's kijken vanuit de berm.

Vlaardinger Willem Kwakkelstein: "We geven de strijd nog niet op. Maandag spreekt de Tweede Kamer over de plannen van Schultz van Haegen. Met onze actie vanochtend, een gezamenlijke actie van zowel bezorgde omwonenden als natuur- en milieuorganisaties, hebben wij meer dan duidelijk gemaakt dat elk draagvlak ontbreekt voor de aanleg van deze tunnel en snelweg. We gaan ervan uit dat onze volksvertegenwoordigers dit signaal serieus nemen."

Actie
Bij de actie waren ruim 300 mensen aanwezig. Vanuit de berm luisterden zij naar bijdragen van onder meer Remi Poppe van Groeiend Verzet, burgemeester Bruinsma van Vlaardingen, boswachter Dirk Kunst van Natuurmonumenten en een muzikaal optreden van Jochem van Abel die allen het belang van Midden-Delfland benadrukten voor de recreatie, de natuur en de gezondheid van omwonenden.

Remi Poppe van Groeiend Verzet: "Een tunnel met snelweg door dit gebied zet ons vijftig jaar terug in de tijd. Dat was de tijd dat we alleen maar mochten werken en de harde werkers maar in de berm van de weg moesten recreëren."

Susanne Kuijpers van Milieufederatie Zuid-Holland: "De snelweg is een ramp voor het gebied, de zogenaamde inpassing waar de minister wat geld voor zegt uit te trekken verandert daar niets aan."

79 Procent van omwonenden maakt zich zorgen over kwaliteit leefomgeving
Uit een onderzoek dat TNS NIPO uitvoerde in opdracht van Natuurmonumenten blijkt dat maar liefst 79 procent van de omwonenden zich grote zorgen maakt over de kwaliteit van hun leefomgeving door onder meer de plannen voor een nieuwe snelweg en tunnel in hun woonomgeving.

De meeste zorgen maken de respondenten zich over de aanleg van weer een nieuwe snelweg, het toenemend verkeer, de luchtverontreiniging en de afname van groen en natuur in hun omgeving.

Suzanne Klaassen, campagneleider Natuurmonumenten: "Opvallend is dat vrijwel alle respondenten, 97%, het belangrijk vindt dat er voldoende en goed bereikbaar groen op korte afstand aanwezig is. Met de aanleg van de Blankenburgtunnel verdwijnen veel van deze recreatiemogelijkheden en is recreëren in de berm helaas nog de enige oplossing voor de mensen in Vlaardingen en Maassluis."

Blankenburg- of Oranjetunnel
Om de verkeersproblemen ten westen van Rotterdam op te lossen, wil de rijksoverheid een extra verbinding aanleggen tussen de snelwegen A20 en A15. Dat wordt een tunnel onder de Nieuwe Waterweg en een nieuw stuk snelweg.

Naast de door de minister geprefereerde Blankenburgtunnel werd ook de Oranjetunnel als alternatief onderzocht. De Blankenburgtunnel is door het zuidelijk deel van Midden-Delfland gepland, de laatste groene oase tussen Rotterdam, Den Haag en Delft.

Een bijzonder gebied en een prachtig landschap met grote cultuurhistorische waarde. De Oranjetunnel, 8 kilometer westelijker, is beter inpasbaar en heeft minder negatieve gevolgen voor de leefomgeving.

© Nationale Bouwgids

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.