Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Bedrijven groeien niet gauw te snel

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 6 min
location_on [xx]km

AMSTERDAM - Nederland kan wel wat meer snelgroeiende bedrijven gebruiken. Snelle groeiers zijn belangrijk voor de economische groei. Zij brengen innovatie en dynamiek in de economie.

Tegelijkertijd worden ondernemers die snel groeien, nogal eens gewaarschuwd dat ze niet te snel moeten groeien. Als het groeitempo te hoog ligt, dan zou dat wel eens negatief kunnen uitpakken en zelfs in een faillissement kunnen eindigen.

Maar is dat ook zo? Lopen bedrijven een verhoogde kans om hun bedrijf te moeten sluiten, als ze snel groeien? Volgens onderzoek van Panteia/EIM lijkt dit in de praktijk reuze mee te vallen.

Voor dit onderzoek is nagegaan, of de gemiddelde groei van het aantal werknemers van een bedrijf vanaf een bepaald niveau een negatieve invloed heeft op de overlevingskansen van een bedrijf. De gemiddelde werkgelegenheidsgroei is hierbij berekend over een periode van drie jaar.

De resultaten laten zien dat dit inderdaad het geval is; er is sprake van een omgekeerd U-vormig verband tussen de gemiddelde werkgelegenheidsgroei en de overlevingskansen. Zolang een bepaald kritisch niveau van de werkgelegenheidsgroei niet bereikt is, zullen de overlevingskansen van snelle groeiers toenemen.

Zodra dit kritische niveau bereikt is draait de richting echter om: vanaf dat punt geldt dat als bedrijven nog sneller groeien, dat dit een negatieve invloed heeft op hun overlevingskansen.

Voor de meeste bedrijven is dit verband overigens niet al te sterk. De kans op een gedwongen bedrijfssluiting neemt dan bijvoorbeeld af van 3 procent voor bedrijven zonder groei, tot 1 procent voor bedrijven met een hoge groei.

Omslagpunt ligt vrij hoog
Het omslagpunt waarbij de invloed van groei op overlevingskansen negatief wordt, lijkt behoorlijk hoog te liggen. Voor een bedrijf met 5 werknemers ligt dit omslagpunt bij een groeivoet van 50 procent. Dit komt neer op een groei van 5 tot 17 werknemers in drie jaar. Pas dan geldt dat als een bedrijf nog harder gaat groeien, dit negatieve gevolgen voor de overlevingskansen heeft.

Voor een bedrijf met 50 werknemers ligt dit omslagpunt zelfs nog hoger, bij een groeivoet van 100 procent per jaar. Dit komt neer op een bedrijf dat in drie jaar tijd van 50 naar 400 werknemers groeit.

Bedrijven met een dergelijke groeivoet moeten inderdaad gaan oppassen, maar dit betreft slechts een erg klein deel van de bedrijven. Voor de meeste ondernemers zal gelden dat eventuele groeiplannen eerder positief dan negatief zullen doorwerken.

© Nationale Bouwgids

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.