Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Coalitie wil aangepaste Blankenburgtunnel

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km

DEN HAAG (Novum) - De gedoogcoalitie van VVD, CDA en PVV is bereid om zich achter de aanleg van de Blankenburgtunnel te scharen, maar eist wel dat de plannen worden aangepast.

Dat bleek donderdagmiddag tijdens een overleg met minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD).

Zo eist Sander de Rouwe (CDA) dat de tunnel langer volledig onder de grond komt te liggen en niet deels verdiept, zodat de bovenliggende natuur niet wordt aangetast en de bewoners daarvan geen hinder ondervinden.

De tunnel wordt hierdoor ongeveer zeshonderd meter langer. Dat kost tachtig miljoen euro. Léon de Jong (PVV) eist dat de tunnel tolvrij wordt gemaakt voor personenvervoer.

De aanleg van de Blankenburgtunnel zoals het kabinet wil, is omstreden, omdat hij door een natuurgebied loopt. CDA en PVV wijzen erop dat de tunnel niettemin veel goedkoper is dan het alternatief: de Oranjetunnel.

In tijden van economische crisis is het daarom niet verantwoord om voor de Oranjetunnel te kiezen, stellen De Rouwe en De Jong.

Dat vindt ook Charlie Aptroot (VVD). Hij wees er op dat de Oranjetunnel minstens zeshonderd miljoen euro duurder is. Daarnaast is de Blankenburgtunnel beter voor de afhandeling van het verkeer.

Niettemin stelde ook Aptroot een aantal eisen. Zo wilde hij in navolging van het CDA weten of de tunnel niet helemaal ondergronds kan worden aangelegd en vroeg hij of de tol niet achterwege kan blijven.

Ook wil de VVD'er dat Vlaardingen een aansluiting krijgt op de route. Dan kan het verkeer van de bedrijfsterreinen rechtstreeks naar de snelweg. De oppositiepartij SP is voorstander van de Oranjetunnel, evenals de PvdA, CU, D66 en PvdD. GroenLinks wil helemaal geen tunnel. Ineke van Gent (GL) bestrijdt dat de tunnel nodig is. Het verkeer op de bestaande wegen kan worden ontlast door een spitsheffing en betere benutting van de Betuweroute, denkt zij.

De tunnel moet de A15 en de A20 bij Rotterdam verbinden. Hij gaat tussen Maassluis en Vlaardingen onder de Nieuwe Waterweg door en komt bij Rozenburg weer naar boven.

De Oranjetunnel zou ten westen van Maassluis moeten verrijzen. De aanleg van de Blankenburgtunnel kost 1,2 miljard euro. Schultz wil driehonderd miljoen euro daarvan financieren uit tolopbrengsten.

02 september '25 (10:20)

Rivier de Maas nog steeds onvoldoende beschermd tegen schadelijke lozingen

De huidige maatregelen om het water van de Maas te beschermen tegen schadelijke stoffen zijn niet toereikend. Drinkwaterbedrijven moeten nog te vaak de inname van Maaswater staken omdat het verontreinigd is. Dat komt naar voren uit een rapport van RIWA-Maas, de vereniging van Nederlandse drinkwaterbedrijven die gebruikmaken van de Maas.

29 augustus '25 ( 9:46)

Hoge kosten autobezit bedreigen bereikbaarheid buitengebied

Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk. Dat heeft de ANWB vrijdag gemeld op basis van onderzoek. Zolang mensen in de regio beschikken over een auto, zijn belangrijke voorzieningen als winkels, onderwijs en zorg goed bereikbaar. Zonder auto is dat echter steeds lastiger. "Om de leefbaarheid in het landelijk gebied te behouden moet autorijden betaalbaar blijven", betoogt de ANWB.

29 augustus '25 ( 8:45)

VVN: helmplicht is "goede eerste stap"

Veilig Verkeer Nederland (VVN) spreekt van een "goede eerste stap" nu het kabinet een helmplicht wil voor kinderen tot 18 jaar op de elektrische fiets. VVN is al langer voorstander van het dragen van een helm voor alle leeftijden op e-bikes. "We hopen dat als het straatbeeld zich vult met kinderen met een fietshelm, het dragen ervan normaal wordt en meer mensen een helm gaan dragen", zegt een woordvoerster.

29 augustus '25 ( 8:45)

Helmplicht lastig te handhaven, zegt politievakbond ACP

Politievakbond ACP vraagt zich af hoe een eventuele helmplicht voor kinderen tot 18 jaar die op een elektrische fiets rijden, te handhaven is. "Dat hangt natuurlijk af van hoe groot de prioriteit is om de helmplicht te handhaven en vervolgens of er voldoende capaciteit is bij de politie", zegt een woordvoerder van de organisatie.

28 augustus '25 ( 8:30)

Overgenomen Nederlandse zonneparken geeft Greenchoice stroom voor 120.000 huishoudens extra

Energieleverancier Greenchoice koopt de Nederlandse zonneparken van het Noorse energiebedrijf Statkraft. Ook gaan nog te ontwikkelen projecten voor windmolens op land, zonnepanelen en batterijopslag over naar Greenchoice, maakten de bedrijven bekend.

26 augustus '25 ( 8:26)

BAM sleept order van 600 miljoen binnen voor Limburgse elektriciteitsnetten

Bouwconcern BAM gaat aan de slag met de uitbreiding en versterking van het elektriciteits- en waterleidingnet in Limburg. Het bedrijf heeft een samenwerkingsovereenkomst voor twaalf jaar gesloten met netbeheerder Enexis en Waterleiding Maatschappij Limburg (WML). Het project heeft een waarde van zo'n 600 miljoen euro.

25 augustus '25 (10:33)

Ministerie start rechtszaak tegen bouwers HSL-Zuid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil een vergoeding van het consortium dat de viaducten op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en Rotterdam heeft gebouwd. Er zijn ontwerpfouten gemaakt bij de viaducten waardoor treinen op de HSL-Zuid hier met beperkte snelheid moeten rijden. Het ministerie heeft recent juridische stappen genomen tegen het consortium, schrijft demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen aan de Tweede Kamer.

20 augustus '25 (15:14)

Bovenleidingstoring legt treinverkeer Delft–Rotterdam plat

Door een defecte bovenleiding rijden er tot naar verwachting woensdag 16.15 uur geen treinen tussen de stations Delft en Rotterdam Centraal, meldt de NS. Aanvankelijk dacht de vervoerder dat de stremming tot 19.15 uur zou duren.

19 augustus '25 (14:56)

Veel drukte op kades bij SAIL-voorproefje in IJmuiden

Op de kades in IJmuiden zijn enkele duizenden mensen op de been om de schepen te bekijken die meedoen aan SAIL in Amsterdam. Volgens een woordvoerder van PreSail IJmond, het evenement voorafgaand aan het nautische spektakel, komen achterelkaar boten binnen en is het "goed druk". Hij verwacht dat het aantal bezoekers later op de dag oploopt tot enkele tienduizenden.

04 augustus '25 ( 8:48)

Europese wegen opnieuw druk door vakantieverkeer

Op de dag na zwarte zaterdag is het opnieuw druk op de Europese wegen richting vakantiebestemmingen. Zo is de vertraging op de Franse Route du Soleil van Lyon naar Orange zo'n anderhalf uur. Ook op de A9 richting Spanje is het aanschuiven, meldt de ANWB. Bij Bordeaux hebben vakantiegangers die via de A63 naar het zuiden willen te maken met ruim een uur vertraging.