Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Coalitie wil aangepaste Blankenburgtunnel

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 5 min
location_on [xx]km

DEN HAAG (Novum) - De gedoogcoalitie van VVD, CDA en PVV is bereid om zich achter de aanleg van de Blankenburgtunnel te scharen, maar eist wel dat de plannen worden aangepast.

Dat bleek donderdagmiddag tijdens een overleg met minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD).

Zo eist Sander de Rouwe (CDA) dat de tunnel langer volledig onder de grond komt te liggen en niet deels verdiept, zodat de bovenliggende natuur niet wordt aangetast en de bewoners daarvan geen hinder ondervinden.

De tunnel wordt hierdoor ongeveer zeshonderd meter langer. Dat kost tachtig miljoen euro. Léon de Jong (PVV) eist dat de tunnel tolvrij wordt gemaakt voor personenvervoer.

De aanleg van de Blankenburgtunnel zoals het kabinet wil, is omstreden, omdat hij door een natuurgebied loopt. CDA en PVV wijzen erop dat de tunnel niettemin veel goedkoper is dan het alternatief: de Oranjetunnel.

In tijden van economische crisis is het daarom niet verantwoord om voor de Oranjetunnel te kiezen, stellen De Rouwe en De Jong.

Dat vindt ook Charlie Aptroot (VVD). Hij wees er op dat de Oranjetunnel minstens zeshonderd miljoen euro duurder is. Daarnaast is de Blankenburgtunnel beter voor de afhandeling van het verkeer.

Niettemin stelde ook Aptroot een aantal eisen. Zo wilde hij in navolging van het CDA weten of de tunnel niet helemaal ondergronds kan worden aangelegd en vroeg hij of de tol niet achterwege kan blijven.

Ook wil de VVD'er dat Vlaardingen een aansluiting krijgt op de route. Dan kan het verkeer van de bedrijfsterreinen rechtstreeks naar de snelweg. De oppositiepartij SP is voorstander van de Oranjetunnel, evenals de PvdA, CU, D66 en PvdD. GroenLinks wil helemaal geen tunnel. Ineke van Gent (GL) bestrijdt dat de tunnel nodig is. Het verkeer op de bestaande wegen kan worden ontlast door een spitsheffing en betere benutting van de Betuweroute, denkt zij.

De tunnel moet de A15 en de A20 bij Rotterdam verbinden. Hij gaat tussen Maassluis en Vlaardingen onder de Nieuwe Waterweg door en komt bij Rozenburg weer naar boven.

De Oranjetunnel zou ten westen van Maassluis moeten verrijzen. De aanleg van de Blankenburgtunnel kost 1,2 miljard euro. Schultz wil driehonderd miljoen euro daarvan financieren uit tolopbrengsten.

24 juli '25 (15:56)

NS zet extra lange treinen in tijdens Canal Parade

De NS zet rond de Canal Parade op 2 augustus in Amsterdam extra lange treinen in van en naar Amsterdam. Het spoorwegbedrijf verwacht op die dag extra drukte op de trajecten Utrecht-Amsterdam en Schiphol-Amsterdam, mede door werkzaamheden op Amsterdam Centraal.

17 juli '25 (14:30)

Nederland voor Europees Hof gedaagd om spoorverdeling aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het binnenlandse treinverkeer heeft gegund aan de NS. De Europese Commissie heeft Nederland al eerder gewaarschuwd, omdat de directe toewijzing in strijd is met de Europese regels. Nu stapt de commissie dus naar de rechter, die kan besluiten om Nederland een boete te geven.

17 juli '25 (14:30)

Regionale spoorvervoerders noemen stap Europese Commissie logisch

Regionale spoorvervoerders hadden de Europese rechtszaak over de toewijzing van het spoor aan NS al verwacht. "Wij vinden deze stap van de Europese Commissie logisch en in het geheel niet onverwacht", reageert Arriva-directeur Anne Hettinga, tevens voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

16 juli '25 (12:11)

Treinverkeer rond Rotterdam hervat na systeemstoring

De treinstoring rond Rotterdam is voorbij. Een woordvoerder van ProRail laat weten dat de systeemstoring verholpen is en de treinen weer gaan rijden. Reizigers krijgen het advies de reisplanner te raadplegen, omdat het even kan duren voordat alle treinen weer normaal rijden.

16 juli '25 ( 9:12)

Geen treinen rond Rotterdam door systeemstoring

Rond station Rotterdam rijden woensdagochtend geen treinen als gevolg van een "systeemstoring", meldt de NS. Er rijden geen treinen op de trajecten tussen Rotterdam en Den Haag, Leiden, en Utrecht. Ook rijden er geen Intercity Direct-treinen tussen Rotterdam en Schiphol en rijden er minder treinen op de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda.

14 juli '25 ( 9:02)

Treinverkeer Rotterdam pas hervat na tunnelveiligheid, waarschuwt ProRail

De stroomstoring in de Willemsspoortunnel in Rotterdam is verholpen, maar de treinen kunnen nog altijd niet rijden tussen Rotterdam en Rotterdam Zuid. Dat komt doordat er nog uitgebreid wordt getest met de systemen in de tunnel, zegt ProRail.

14 juli '25 ( 8:49)

Ook zondag hinder op spoor bij Rotterdam door storing

De problemen met het treinverkeer bij Rotterdam door een storing in een spoortunnel duren nog zeker tot zondag 14.15 uur. Dat meldt NS. Er rijden geen hsl-treinen tussen Rotterdam en Breda en ook tussen Rotterdam en Dordrecht rijden geen treinen.

11 juli '25 (14:25)

Botsing tussen trams in Rotterdam: acht lichtgewonden

Bij een kop-staartbotsing tussen twee trams in Rotterdam zijn vrijdagochtend acht mensen lichtgewond geraakt. Drie van hen moesten naar het ziekenhuis. Hun verwondingen lijken niet ernstig, zegt een politiewoordvoerder. "Dan moet je denken aan hechtingen."

09 juli '25 (15:25)

Files op komst door vakanties, evenementen en werkzaamheden

Het wordt komend weekend opnieuw druk op wegen in Nederland en populaire Europese vakantielanden. Een combinatie van vertrekkend vakantieverkeer, lokale drukte door evenementen en wegwerkzaamheden leidt vanaf vrijdagmiddag tot files, verwacht de verkeersinformatiedienst van de ANWB. Vrijdag begint in de regio Noord de zomervakantie, die in de regio Zuid een week eerder begon.

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.