1,1 miljard voor verbetering spoor
Op Amsterdam Centraal moeten de maatregelen de kwaliteit en de capaciteit van het station en het spoor vergroten. Zo worden de perrons verbreed en worden de oude spoorbruggen aan beide zijden van het station vervangen. Hierdoor wordt het mogelijk meer treinen naar Eindhoven, Utrecht, Schiphol en Lelystad te laten rijden. In 2023 moeten de werkzaamheden zijn voltooid.
In Noord-Brabant worden maatregelen genomen om overlast voor omwonenden te beperken. In Vught wordt het spoor verdiept en komt er een spoorverbinding via een boog bij Meteren. Hierdoor rijden goederentreinen meer over de Betuweroute en niet over de Brabantroute. Deze spoorlijn kan dan worden gebruikt om meer reizigers vanuit Brabant naar de Randstad te vervoeren. Volgens een woordvoerder van het ministerie wordt eind dit jaar duidelijk wanneer deze veranderingen worden doorgevoerd.
Voor een goederenroute naar Oost-Nederland is gekozen voor een variant waarbij goederentreinen keren op een emplacement in Deventer. Dit project wordt door de staatssecretaris stilgelegd tot 2020, omdat de groei van het goederenvervoer minder groot is dan verwacht.