Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Schultz en Mansveld investeren miljarden in infrastructuur

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 14 min
location_on [xx]km
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) stelt geld beschikbaar voor de versterking van vijf bruggen over de Twentekanalen.  De minister is daarnaast onder voorwaarden bereid eerder 165 miljoen euro uit te trekken voor de aanpak van de Noordelijke Randweg Utrecht. Staatssecretaris Mansveld trekt ruim 20 miljoen euro uit voor de elektrificatie van het spoor tussen Zwolle en Wierden. Ook steekt zij miljoenen in meer en langere treinen op drukke trajecten in de spits.

Dat zijn enkele afspraken die de minister en staatssecretaris hebben gemaakt bij de overleggen met de regio’s over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). De minister en staatssecretaris hebben de afspraken met de regio’s vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd. Tot en met 2028 wordt er 82 miljard euro geïnvesteerd in aanleg en het beheer en onderhoud van wegen, spoorwegen en vaarwegen. Schultz en Mansveld geven met een gemiddelde investering in infrastructuur van bijna 6 miljard euro per jaar een stevige impuls aan de economie.

Wegen en bruggen
Met de wegbeheerders in de regio Twente heeft de minister Schultz afspraken gemaakt over de versterking van vijf bruggen over het Twentekanaal zodat deze geschikt zijn voor het steeds zwaardere vracht- en landbouwverkeer. Het gaat om de Ehzerbrug en Lochemsebrug in Lochem en de Dorrebrug, Warmtinkbrug en Markelosebrug in Hof van Twente. Rijk en regio trekken samen geld uit voor de maatregelen.
Minister Schultz staat in principe positief tegenover een versnelde aanpak van de Noordelijke Randweg Utrecht zodat de stad een volwaardige ring krijgt. De bedoeling is dat het geld voor de opwaardering van de Noordelijke Randweg Utrecht vijf jaar eerder beschikbaar komt. Dit betekent dat de weg tussen 2020 en 2022 kan worden gerealiseerd. Het Rijk en Utrecht zijn nog in gesprek over de voorwaarden voor de versnelling van de werkzaamheden.

In de brief aan de Tweede Kamer meldt de minister ook dat ze de subsidie van het Rijk voor de aanleg van de Rijnlandroute heeft vastgesteld. De provincie Zuid-Holland krijgt 550 miljoen euro voor het project dat onder meer bestaat uit de aanleg van een nieuwe provinciale verbinding tussen de A4 en de A44.

Extra treinen in de spits
Staatssecretaris Mansveld trekt meer dan 9 miljoen euro uit om de drukte in de spits op de Maaslijn aan te pakken en de punctualiteit te verbeteren. De provincie Limburg investeert hetzelfde bedrag. Hiermee wordt de spoorlijn tussen Nijmegen en Venlo deels voorzien van dubbel spoor en uitgerust met een snelle wissel en snelheidsverhogende maatregelen. Ook laat Veolia tot eind 2016 in de spits extra treinen rijden op de Maaslijn.

Tussen Leeuwarden en Sneek gaat vanaf 2018 in de spitsuren ieder kwartier een trein rijden. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincie Fryslan investeren daar gezamenlijk 11,4 miljoen euro in.

Staatssecretaris Mansveld trekt 20,6 miljoen euro uit als bijdrage voor de elektrificatie van de spoorlijn tussen Zwolle en Wierden. Het spoor is nu alleen geschikt voor dieseltreinen. Na aanleg van een bovenleiding worden reizigers en goederen met elektrische treinen over de lijn vervoerd. Ook wordt de spoorlijn tussen Zwolle en Enschede in december 2014 gedecentraliseerd. De provincie Overijssel is dan verantwoordelijk voor de nieuwe concessie met elektrische treinen. Tussen Zwolle en Emmen worden de treinen in de spits verlengd. Het ministerie en de provincie betalen hier gezamenlijk 6 miljoen euro voor.

Beter benutten van de infrastructuur
De minister en staatssecretaris zetten ook in op een betere benutting van het bestaande spoor, de wegen en vaarwegen. Zo steekt staatssecretaris Mansveld samen met de provincies Groningen, Friesland, Drenthe, Gelderland, Limburg, Overijssel  en de Regio Twente bijna twee miljoen euro in maatregelen om reizigers meer gespreid over de dag te laten reizen op de Noordelijke lijnen, Valleilijn, Maaslijn en tussen Zutphen, Hengelo en Oldenzaal en tussen Zwolle en Emmen. Hiermee wordt het bestaande spoor beter benut.

Met de regio Utrecht en private partijen in het Utrecht Science Park heeft minister Schultz afgesproken dat die zich inzetten voor een betere bereikbaarheid van dit gebied, onder meer door spreiding van werk- en openingstijden en van collegetijden.

Vaarwegen
Voor de vaarwegen worden de komende jaren besluiten genomen over de capaciteitsuitbreiding van de sluizen bij IJmuiden, Terneuzen, Eefde en bij de Beatrixsluis.
De minister heeft tevens besloten dat zij voor het herstel van de Roggenplaat in de Oosterschelde 6,3 miljoen euro uittrekt. Door zandhonger in de Oosterschelde dreigen de zandplaten te verdrinken, wat grote gevolgen zou hebben voor de zeehonden en honderdduizenden trekvogels in het gebied. Het herstel is niet alleen belangrijk voor de natuur, maar ook voor de waterveiligheid.

Rijk, regio, bedrijfsleven en maatschappelijke partners
In een aantal regio’s waren dit keer bij de gesprekken over het MIRT ook het bedrijfsleven en maatschappelijke partijen betrokken. Zij schoven aan om mee te praten over de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen. Deelname van het bedrijfsleven en maatschappelijke partijen is onderdeel van de nieuwe werkwijze voor het MIRT waarbij wordt ingezet op meer samenwerking ten behoeve van op elkaar afgestemde investeringen voor duurzame economische groei.
Zo heeft het Rijk met partijen uit Brabant gezamenlijk een gebiedsvisie voor Eindhoven vastgesteld: de Brainportcity. Hierin zijn de stappen beschreven om de kennis en innovatiekracht van de Brainport op Europees topniveau te houden.
Door ondernemers uit de Mainport Rotterdam en de Greenports in Zuid-Holland zijn ambities en acties geformuleerd om de versketen rond de haven Rotterdam te versterken. Dit is vastgelegd in een manifest. Over het  manifest zijn met een vertegenwoordiger van de ondernemers afspraken gemaakt in het bestuurlijk overleg over het MIRT Zuidelijke Randstad.

© Nationale Bouwgids

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 8:46)

Wegen grotendeels weer open na NAVO-top

Vrijwel alle wegen, snelwegen, op- en afritten, viaducten en tunnels die waren afgesloten in verband met de NAVO-top, zijn weer open. Dit meldt Rijkswaterstaat donderdagochtend. De N44 is nog wel afgesloten, evenals een aantal lokale wegen.

26 juni '25 ( 8:30)

Afbouw NAVO-top in volle gang, enkele wegen gaan later open

De S200-route in Den Haag die is afgesloten door de NAVO-top gaat vrijdag aan het einde van de middag weer open, meldt de gemeente. Dat is later dan verwacht, want aanvankelijk zouden de wegen vrijdagochtend om 06.00 uur weer vrijgegeven worden. Mogelijk gaat de rijbaan de stad in, richting Scheveningen, in de loop van de ochtend al wel open.

25 juni '25 (15:37)

Storing bij Schiphol houdt aan tot in de avond, probleem Gouda verholpen

De treinproblemen door een seinstoring bij Schiphol zijn woensdagmiddag nog niet opgelost en ProRail heeft ook de oorzaak nog niet achterhaald. In een nieuwe prognose verwacht de spoorbeheerder tot ongeveer 18.45 uur nodig te hebben. De kapotte bovenleiding bij Gouda is gerepareerd, waardoor er woensdagmiddag weer intercity's langs kunnen.

25 juni '25 (14:41)

Tientallen activisten weggevoerd na poging A12 te blokkeren

De politie heeft tientallen activisten van Extinction Rebellion aangehouden die rond het middaguur de A12 in Den Haag probeerden te blokkeren. De demonstranten worden weggevoerd in bussen, zien ANP-verslaggevers. Een deel is naar het ADO-stadion gebracht.

25 juni '25 (12:40)

Treinstoring bij Schiphol duurt naar verwachting tot circa 13:45 uur

De verwachting is nu dat er nog tot ongeveer 13.45 uur een verstoring is in het treinverkeer rond Schiphol, in plaats van tot 11.45 uur, is te zien in de NS-reisplanner. Door een storing rijden er woensdag fors minder treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol en dit heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven. ProRail kan nog niet zeggen hoe lang de problemen gaan duren.

25 juni '25 ( 8:59)

Spoor Schiphol opnieuw in de problemen, nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

25 juni '25 ( 8:55)

Wegen rond Den Haag blijven opnieuw rustig

Op de wegen in de regio Den Haag is het ook woensdag, op de tweede dag van de NAVO-top, rustig. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er rond 06.45 uur net als de afgelopen dagen geen noemenswaardige zaken zijn op de wegen in deze regio.

25 juni '25 ( 8:36)

Problemen op spoor bij Gouda duren tot in de ochtend

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam is nog zeker tot woensdagochtend 08.45 uur ontregeld. Door een kapotte bovenleiding tussen Gouda Goverwelle en Woerden rijden er veel minder treinen, meldt de NS. ProRail moet bij station Gouda Goverwelle de bovenleiding over een lengte van 200 meter vervangen.