Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Werkzaamheden Beatrixsluis in volle gang

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 9 min
location_on [xx]km
Bouwcombinatie Sas van Vreeswijk is in september gestart met de realisatie van de 3e kolk van de Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal. De afgelopen maanden is er dan ook het nodige veranderd in het landschap rond de Beatrixsluis. Samen met Koen Verdonk, manager realisatie bij Sas van Vreeswijk, blikken we terug en kijken we vooruit op de werkzaamheden.

Op 1 september 2016 is de bouw van de 3e kolk van de Beatrixsluis en de verbreding van het Lekkanaal officieel van start gegaan. Wat is er sindsdien gebeurd? ‘Als eerste zijn we begonnen met voorbereidende werkzaamheden’, vertelt Koen Verdonk. ‘Te denken valt aan grondonderzoek, het kappen van bomen, het verleggen van kabels en leidingen, explosievenonderzoek, sloopwerk en bodemsanering. Eigenlijk gaat het om alle werkzaamheden die nodig zijn om uiteindelijk met het daadwerkelijke bouwen van start te gaan. Deze werkzaamheden hebben we eind december volgens de planning afgerond.’

Bouwwerkzaamheden
In de tussentijd – sinds 1 oktober – zijn er ook al echte bouwwerkzaamheden verricht. Zo heeft Sas van Vreeswijk een tijdelijke fietsbrug aangelegd en is er gestart met de realisatie van de nieuwe brug lang het Waterliniedok en een onderdoorgang onder het Waterliniedok. Ook zijn er tijdelijke wegen aangelegd en zijn er op diverse locaties overhoogtes van zand aangebracht met als doel de ondergrond voldoende te laten zetten. Daarnaast is de bouwcombinatie van start gegaan met de aanleg van de nieuwe primaire waterkering, de nieuwe Lekdijk. Verdonk: ‘De eerste ophoogslagen hebben hier inmiddels plaatsgevonden. Ook zijn we begonnen met het uitgraven en blootleggen van de te verplaatsen kazematten, palengroepen, schutsluis en duikerhoofd en staat in februari de verplaatsing van een deel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie op het programma. Een technisch hoogstandje,' stelt Verdonk.’

Damwanden
Medio januari is ook het eerste werk in de buurt van de toekomstige kolk van het sluizencomplex van start gegaan. ‘Op 16 januari hebben we de eerste damwanden geplaatst voor het buitenhoofd van de 3e kolk’, aldus Verdonk. ‘Ook zijn we begonnen met het plaatsen van de damwanden voor de kademuur van het noordelijke deel van het Lekkanaal.’ De komende maanden gaat Sas van Vreeswijk door met het plaatsen van damwanden voor de bouwkuipen van de twee kolkhoofden en de Lekdijk Oost en start met het plaatsen van diepwanden voor de wanden van de 3e kolk. ‘Daarnaast ronden we de komende maanden de werkzaamheden af aan de brug en onderdoorgang bij het Waterliniedok’, aldus Verdonk.

Hinder
Het aanbrengen van damwanden leidt tot trillingen en geluid. Verdonk beseft dat omwonenden dit kunnen ervaren als hinder of overlast. ‘Van tevoren hebben we door middel van een heiproef onderzocht of we hiermee de wettelijke normen zouden overschrijden. Dat was gelukkig niet het geval. Maar we realiseren ons terdege dat mensen wel hinder kunnen ervaren’. De afgelopen 2 weken is dit ook gebleken en zijn er meerdere vragen en klachten binnengekomen. Achteraf gezien had er beter over deze hinder gecommuniceerd moeten worden. Naar aanleiding van de klachten heeft Sas van Vreeswijk extra metingen uitgevoerd voor trillingen en geluid om te controleren of de normen toch niet overschreden worden. Op zeer korte termijn stuurt Sas van Vreeswijk brieven uit aan directe omwonenden in een groot deel van Vreeswijk om hen te informeren over de uitkomsten van de extra metingen en over het vervolg van de werkzaamheden. ‘We proberen de hinder te beperken daar waar het kan, maar helaas is dit niet overal goed mogelijk en is enige overlast onvermijdelijk. Iedereen kan op de website van de Prinses Beatrixsluis terecht voor de meest recente informatie’. Voor de bouw van de wanden van de nieuwe kolk (2 wanden van ieder 270 m) is gekozen voor diepwanden in plaats van damwanden. Diepwanden worden gegraven en dat is nagenoeg trillingvrij. 

De scheepvaart ervaart weinig hinder van de werkzaamheden. ‘Ze zien hooguit dat we ermee bezig zijn, maar hebben er gelukkig geen last van’, sluit Verdonk af.

27 juni '25 ( 9:30)

Alle Rijkswegen weer vrijgegeven na NAVO-top

De N44 is vrijgegeven en daarmee zijn alle rijkswegen die afgesloten waren in verband met de NAVO-top weer open voor verkeer. Dat meldt Rijkswaterstaat donderdagavond.

26 juni '25 (10:27)

Treinverkeer rond Schiphol hersteld

De problemen op het spoor bij Schiphol zijn verholpen, zo is te zien op de website van de NS. De treinen die langs de luchthaven komen lijken weer volgens dienstregeling te rijden.

26 juni '25 ( 8:46)

Wegen grotendeels weer open na NAVO-top

Vrijwel alle wegen, snelwegen, op- en afritten, viaducten en tunnels die waren afgesloten in verband met de NAVO-top, zijn weer open. Dit meldt Rijkswaterstaat donderdagochtend. De N44 is nog wel afgesloten, evenals een aantal lokale wegen.

26 juni '25 ( 8:30)

Afbouw NAVO-top in volle gang, enkele wegen gaan later open

De S200-route in Den Haag die is afgesloten door de NAVO-top gaat vrijdag aan het einde van de middag weer open, meldt de gemeente. Dat is later dan verwacht, want aanvankelijk zouden de wegen vrijdagochtend om 06.00 uur weer vrijgegeven worden. Mogelijk gaat de rijbaan de stad in, richting Scheveningen, in de loop van de ochtend al wel open.

25 juni '25 (15:37)

Storing bij Schiphol houdt aan tot in de avond, probleem Gouda verholpen

De treinproblemen door een seinstoring bij Schiphol zijn woensdagmiddag nog niet opgelost en ProRail heeft ook de oorzaak nog niet achterhaald. In een nieuwe prognose verwacht de spoorbeheerder tot ongeveer 18.45 uur nodig te hebben. De kapotte bovenleiding bij Gouda is gerepareerd, waardoor er woensdagmiddag weer intercity's langs kunnen.

25 juni '25 (14:41)

Tientallen activisten weggevoerd na poging A12 te blokkeren

De politie heeft tientallen activisten van Extinction Rebellion aangehouden die rond het middaguur de A12 in Den Haag probeerden te blokkeren. De demonstranten worden weggevoerd in bussen, zien ANP-verslaggevers. Een deel is naar het ADO-stadion gebracht.

25 juni '25 (12:40)

Treinstoring bij Schiphol duurt naar verwachting tot circa 13:45 uur

De verwachting is nu dat er nog tot ongeveer 13.45 uur een verstoring is in het treinverkeer rond Schiphol, in plaats van tot 11.45 uur, is te zien in de NS-reisplanner. Door een storing rijden er woensdag fors minder treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol en dit heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven. ProRail kan nog niet zeggen hoe lang de problemen gaan duren.

25 juni '25 ( 8:59)

Spoor Schiphol opnieuw in de problemen, nu seinstoring

Er zijn woensdagochtend opnieuw problemen op het spoor bij Schiphol. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol rijden fors minder treinen dan normaal door een seinstoring. Dit duurt naar verwachting tot ongeveer 09.15 uur. De storing heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven.

25 juni '25 ( 8:55)

Wegen rond Den Haag blijven opnieuw rustig

Op de wegen in de regio Den Haag is het ook woensdag, op de tweede dag van de NAVO-top, rustig. Een woordvoerder van de ANWB meldt dat er rond 06.45 uur net als de afgelopen dagen geen noemenswaardige zaken zijn op de wegen in deze regio.

25 juni '25 ( 8:36)

Problemen op spoor bij Gouda duren tot in de ochtend

Het treinverkeer tussen Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Rotterdam is nog zeker tot woensdagochtend 08.45 uur ontregeld. Door een kapotte bovenleiding tussen Gouda Goverwelle en Woerden rijden er veel minder treinen, meldt de NS. ProRail moet bij station Gouda Goverwelle de bovenleiding over een lengte van 200 meter vervangen.