Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Twentekanalen verdiept; 900 vrachtwagens van de weg

Door Redactie Nationale Bouwgids
schedule 8 min
location_on [xx]km
De Twentekanalen worden verdiept waardoor ze geschikt worden voor grotere binnenvaartschepen en meer goederentransport. Tegelijkertijd gaat het logistieke bedrijfsleven in Twente veel meer goederen over het kanaal in plaats van over de weg te vervoeren. Vanaf 2015 worden er met de verschuiving van transport naar het water per dag 350 vrachtwagens van de weg gehaald. Na de verdieping van de Twentekanalen zal dit aantal verder afnemen en gaan er dagelijks 900 vrachtwagens van de weg.  

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft vandaag met de provincie Overijssel, Regio Twente en het bedrijfsleven verenigd in Port of Twente de afspraken bezegeld over de verdieping en het gebruik van de Twentekanalen. De minister is blij met de afspraken met de regio, provincie en het bedrijfsleven. “Dit is een slimme deal in vele opzichten. We slaan drie vliegen in één klap. De afspraken betekenen een impuls voor de bereikbaarheid, we stimuleren de economie en we zorgen voor schonere lucht door meer over het water te vervoeren. Het is een mooi voorbeeld van onze mobiliteitsaanpak waarbij we investeren in uitbreiding van infrastructuur en tegelijkertijd de bestaande wegen en vaarwegen beter benutten.”

De Twentekanalen worden steeds belangrijker voor het internationale goederentransport vanaf de Rotterdamse haven. Als gevolg van de aanleg van Maasvlakte 2 zal de binnenvaartoverslag in de regio Twente de komende jaren flink groeien. Met de verdieping van de Twentekanalen kan de regio zich verder versterken als belangrijk logistiek knooppunt tussen Nederland en Noord-Oost Europa. De verruiming van de Twentekanalen zorgt er voor dat bedrijven in Twente bereikbaar worden voor schepen met een vaardiepte tot 2,80. De verdieping van de Twentekanalen kost 76 miljoen euro.

“We zijn erg blij met het besluit van de minister over de verdieping van het Twentekanaal. Dit is van groot belang voor de economie en de werkgelegenheid in de regio”, aldus Gerrit Jan Kok, gedeputeerde verkeer en vervoer van Overijssel en Jan Bron, portefeuillehouder mobiliteit van Regio Twente. “Dankzij een intensieve lobby van de provincie Overijssel en Regio Twente hebben we het Rijk, ondanks alle bezuinigingen, kunnen overtuigen van het belang om een aantal grote infrastructuur knelpunten in de regio aan te pakken en daar geld voor beschikbaar te stellen. Behalve de Twentekanalen zijn dat de N18 die in Twente een autoweg wordt met vier rijstroken , de verbreding van de A1 tussen Deventer en Azelo en delen van de N35 die de komende jaren verbreed wordt tot vier rijstroken. Al met al een groot succes voor de regio.”

Minister Schultz van Haegen gaf ook het officiële startsein voor de aanleg van de laad- en loskade bij bedrijventerrein XL Businesspark Twente in Almelo. De totale kosten voor deze kade bedragen negen miljoen euro, waarvan de helft wordt betaald door het Rijk. Op deze locatie wordt, naast de Container Terminal Twente Hengelo (CTH), een tweede Twentse containerhaven ontwikkeld.

Het logistieke bedrijfsleven verenigd in Port of Twente ondertekende een intentieverklaring voor het  gebruik van de Twentekanalen. In totaal 31 bedrijven gaan hun goederen van de weg naar de binnenvaart verplaatsen. De afspraak is gemaakt in het kader van het programma Beter Benutten, waarbij rijk, regio’s en het bedrijfsleven samenwerken om met innovatieve maatregelen de bereikbaarheid in de drukste regio’s te verbeteren.
Mark van Onna van Port of Twente is zeer positief over de aanpak van de Twentekanalen. “Met deze maatregelen verstevigt Twente haar positie als belangrijke partner in het achterland van de haven van Rotterdam. De regio ligt op een van de belangrijkste Europese vervoerscorridors en is een logistieke schakel tussen Rotterdam en het Europese achterland. Daar komt bij dat Twente nog ruimte heeft voor groei en watergebonden bedrijfslocaties."

© Nationale Bouwgids

22 maart '24 (14:20)

Bouwplaats brug Lochem blijft voorlopig gesloten na fataal ongeluk

Het bouwterrein van de Nettelhorsterbrug in Lochem blijft voorlopig afgesloten. De Arbeidsinspectie doet nog steeds onderzoek naar de oorzaak van het ongeval bij de bouw van de brug eind februari, waarbij twee mensen omkwamen. Over de toedracht is nog niets bekend en ook is nog onduidelijk "wanneer de Arbeidsinspectie het bouwterrein vrijgeeft", schrijft de provincie Gelderland.

22 maart '24 (12:33)

Gesloten Beneluxtunnel zal tot flinke verkeershinder leiden

Weggebruikers die komend weekend in en rond Rotterdam willen rijden, moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen. Rijkswaterstaat werkt aan de Beneluxtunnel op de ring van Rotterdam, waardoor deze in de richting van Bergen op Zoom is afgesloten. Het advies aan automobilisten is dan ook om de wegen in de stad te mijden.

17 maart '24 (11:00)

Infrastructuurprojecten mogelijk door 140 miljoen euro steun van overheid

De Tweede Kamer heeft donderdag met zo'n 140 miljoen euro geschoven om drie infrastructuurprojecten mogelijk te maken. Een meerderheid steunde zoals verwacht drie aanpassingen aan de begroting van het Mobiliteitsfonds.

19 februari '24 ( 9:08)

Kaagbaan op Schiphol negen weken niet gebruikt vanwege onderhoud

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

24 januari '24 (19:33)

'Onwaarschijnlijk dat voorgenomen krimp Schiphol per november wordt ingezet'

Het is "onwaarschijnlijk" dat de voorgenomen krimp van Schiphol per november wordt ingezet, schat demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) in. Het was de bedoeling dat in november het aantal vluchten zou dalen naar 452.500 per jaar, om zo overlast voor omwonenden te verminderen. Maar de Europese Commissie moet nog verder kijken naar de krimpplannen van het kabinet. Het is nog niet bekend wanneer een besluit van de commissie nu verwacht wordt.

16 november '23 ( 7:17)

Nog maar de vraag of nieuwe Tweede Kamer oplopende kosten Maaslijn vergoedt

Het is nog onduidelijk of een nieuwe Tweede Kamer na de verkiezingen gehoor gaat geven aan de Limburgse oproep om de oplopende kosten voor de Maaslijn helemaal te vergoeden. De drie partijen die volgens de peilingen op de meeste zetels kunnen rekenen, reageren verdeeld.

18 oktober '23 ( 6:23)

Wereldleiders aanwezig bij infrastructuurproject China

De Chinese president Xi Jinping ontvangt woensdag tientallen wereldleiders op de Belt and Road Initiative (BRI)-top, waarop het tienjarig bestaan wordt gevierd van het BRI. Dat infrastructuurproject is gericht op het versterken van banden met Aziatische, Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse landen. De Russische president Vladimir Poetin is een van de gasten.

18 oktober '23 ( 6:08)

Kleine bouwbedrijven niet meer in beeld bij infrastructuurprojecten

Kleine en middelgrote bouwbedrijven worden steeds vaker weggeconcurreerd door grote aannemers bij overheidsopdrachten voor infrastructuurprojecten. Dat is mede het gevolg van het stikstofbeleid, waardoor er de komende jaren geen nieuwe projecten voor de aanleg van infrastructuur worden opgestart, staat in een rapport van ABN AMRO.

13 oktober '23 ( 7:53)

Nederlandse bedrijven bijgedragen aan bouw Krimbrug krijgen straffen opgelegd

Zeker vier Nederlandse bedrijven en acht personen uit ons land hebben volgens het Openbaar Ministerie meegeholpen aan de bouw van de Krimbrug tussen Rusland en Oekraïne. Dit is in strijd met internationale sancties en daarom hebben zij straffen gekregen, maakte het OM bekend na eerdere berichtgeving van De Gelderlander. Voor de personen zijn dit taakstraffen van twintig tot zestig uur. De bedrijven hebben in totaal 160.000 euro aan boetes betaald.

05 oktober '23 (14:38)

Discussie infrastructuur Italië na buscrash Venetië

Op het viaduct waar bij Venetië een dodelijk busongeval plaatsvond, was een renovatie gaande. Die werkzaamheden stonden al jaren gepland en begonnen uiteindelijk in september. Een plaatselijke bestuurder zei in de media dat de plek waar 21 mensen de dood vonden nog niet was opgeknapt. Daar zou bovendien een opening van ongeveer twee meter in de vangrails hebben gezeten die nog gedicht moest worden.