Krimpbesluit Schiphol onnodig?
De capaciteitsreductie is volgens de raadsman ook mogelijk zonder de zogeheten 'balanced approach'-procedure, waar de luchtvaartmaatschappijen op hameren. Dat zou komen omdat kan worden teruggevallen op het Luchthavenverkeersbesluit (LVB) uit 2008. Voor dat besluit is toen al die procedure gevolgd, waardoor het nu niet meer nodig zou zijn.
Ook zou het volgen van de procedure niet nodig zijn omdat er technisch geen sprake is van krimp. Bij het LVB uit 2008 lag het maximale aantal vluchten namelijk onder de nu voorgestelde 460.000.
Balanced approach
De landsadvocaat legt verder uit dat de regering vorig jaar heeft besloten het luchtvaartbeleid opnieuw onder de loep te nemen, waarbij zij zichzelf afvroeg of 500.000 vluchten nog wel "aanvaardbaar" waren. De conclusie was dat de balans, gelet op onder meer geluidshinder, zoek was geraakt. Vandaar dat het nodig zou zijn om het aantal vluchten te beperken.
De luchtvaartmaatschappijen hameren in hun pleidooi juist op de ‘balanced approach’ die volgens hen wel verplicht is. Die procedure schrijft dan voor dat eerst een doel moet worden geformuleerd voor het terugdringen van de geluidshinder van Schiphol. Hieruit komen vervolgens een aantal maatregelen voor de middellange en lange termijn. Zijn die maatregelen onvoldoende, dan pas mag worden gedacht aan capaciteitsreductie.
Door: ANP